بنیان‌گذار هواوی می‌گوید دولت آمریکا قدرت شرکتش را «دست‌کم گرفته‌است»

رن جـِنگ‌فـه‌ی

رن جـِنگ‌فـه‌ی، بنیان‌گذار هواوی، شرکت عظیم مخابراتی و فناوری چین، می‌گوید دولت ایالات متحده توانایی‌ها و ظرفیت‌های این شرکت را «دست‌کم گرفته است».

آقای رن در کنفرانسی خبری با رسانه‌های چینی گفته است «سیاست‌های فعلی سیاستمداران آمریکایی، قدرت ما را دست‌کم گرفته‌است».

او افزوده که شرکت او در زمینه نسل پنجم اینترنت (5G) به مرحله‌ای رسیده که «دیگران برای رسیدن به آن دو یا سه سال دیگر زمان لازم دارند».

رن جـِنگ‌فـه‌ی می‌گوید نسل پنجم اینترنت هواوی «اصلا تحت تاثیر» سیاست‌های تازه دولت آمریکا قرار نخواهد گرفت.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در ۲۵ اردیبهشت فرمانی صادر کرد که شرکت‌های آمریکایی را از خرید تجهیزات مخابراتی و فناوری از هر شرکتی که «تهدیدی برای امنیت ملی» باشد، منع می‌کند؛ این فرمان عملا مسیر ممنوعیت استفاده از تجهیزات و خدمات هواوی را هموار کرد.

گوگل، ارائه‌دهنده سیستم عامل اندروید و دیگر خدمات کلیدی به تلفن‌های همراه، اعلام کرد که به دلیل تحریم هواوی احتمالا از ارائه برخی فناوری‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و خدماتی به این شرکت دست خواهد کشید.

تصمیم گوگل به تعلیق همکاری با هواوی، می‌تواند ضربه بسیار سختی به هواوی و فروش گوشی‌ها و دیگر خدمات رایانه‌ای آن در دیگر کشورهای دنیا باشد، چراکه این گوشی‌ها ممکن است دیگر قادر نباشند به نرم‌افزارهای انحصاری در سیستم اندروید دسترسی پیدا کنند.

بنیان‌گذار هواوی گفته این شرکت و گوگل در حال بررسی نحوه واکنش به ممنوعیت‌های آمریکا هستند.

هواوی در حال حاضر با پشت سر گذاشتن شرکت اپل، پس از سامسونگ، دومین تولیدکننده تلفن همراه در جهان است. در سه ماهه نخست سال میلادی گذشته این شرکت در رتبه سوم قرار داشت.