حمله شدید کره شمالی به جو بایدن پس از انتقاد بایدن از کیم جونگ‌اون

جو بایدن

خبرگزاری رسمی کره شمالی شدیدا به جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و نامزد رقابت‌های درونی حزب دمکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری، تاخته‌است. بایدن رهبر کره شمالی را «دیکتاتور» خطاب کرده بود.

جو بایدن در جریان یک سخنرانی در آخر هفته میلادی گفته بود ایالات متحده نباید در برابر «دیکتاتورها و مستبدانی» همچون کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی یا ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهوری روسیه، کرنش کند.

این سخنان بایدن در انتقاد از سیاست‌های خارجی دولت فعلی آمریکا بیان شده بود.

سخنرانی جو بایدن در فیلادلفیا، در جریان یک کارزار انتخاباتی، با واکنش خبرگزاری رسمی کره شمالی روبه‌رو شده‌است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی، موسوم به «خبرگزاری مرکزی کره»، جو بایدن را «ابلهی با ضریب هوشی پایین» توصیف کرده و گفته آقای بایدن «تهی از خصوصیات بنیادی‌ست که یک انسان باید صاحب آن‌ها باشد».

متن منتشرشده در خبرگزاری رسمی کره شمالی، متن مفصل‌تری‌ست و حملات لفظی شدید دیگری نیز در آن به بایدن شده‌است که از جمله مربوط به دوران جوانی، تحصیل و یا سال‌های قبل می‌شود.

این خبرگزاری گفته کره شمالی «هرگز کسی که سخنان تحریک‌آمیز علیه رهبر عالی‌قدر» آن بیان کند را نخواهد بخشید و آن‌ها را «مجبور خواهد کرد بهای آن را بپردازند».

کیم جونگ‌‌اون، سومین رهبر از دودمان «کیم» در کره شمالی‌ست. کره شمالی در دوره رهبری او بیشترین شمار آزمایش‌های موشکی و اتمی را انجام داد، اما بیشتر از یک سال پیش و پس از آغاز دوری از مذاکرات بین پیونگ‌یانگ و دولت دونالد ترامپ، آزمایش‌ موشک‌های بالیستیک دوربرد یا قاره‌پیما و آزمایش‌های هسته‌ای متوقف شده‌است.

پیونگ‌یانگ هنوز گام عملی مشخصی در برچیدن تاسیسات اتمی خود برنداشته است. آمریکا همچنان تحریم‌های کره شمالی را حفظ کرده‌است.