محمدرضا خاتمی: هشت میلیون حداقل تقلب در انتخابات ۸۸ است

محمدرضا خاتمی، پیش از جلسه دادگاه در روز شنبه

محمدرضا خاتمی، دبیرکل سابق حزب جبهه مشارکت، پس از سومین جلسه دادگاه خود گفت که درباره «تقلب هشت میلیونی» در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ «استنادات متقنی وجود دارد».

سومین دادگاه رسیدگی به اتهامات سید محمدرضا خاتمی صبح روز شنبه، ۱۱ خرداد، برگزار شد.

دبیرکل سابق حزب جبهه مشارکت اعلام کرد که این دادگاه «علنی» بوده است. با این حال وب‌سایت امتداد خبر داد که از شرکت همراهان آقای خاتمی در دادگاه جلوگیری شده است. در همین حال خبرگزاری‌های ایران گزارشی از این دادگاه منتشر نکرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای خاتمی پس از جلسه دادگاه گفت که درباره «تقلب هشت میلیونی» در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ «استنادات متقنی وجود دارد» که آنها را در جلسات اول و دوم دادگاه بیان کرده است.

وی اضافه کرد: «من با عدد و رقم به ادعای خودم که هشت میلیون است رسیده‌ام که این حداقل است. اما نمایندگان مجلس می‌توانند در این زمینه تحقیق کنند که عدد و رقم واقعی چقدر بوده است.»

وی در عین حال به جزئیات این استنادات اشاره نکرد.

نایب رئیس مجلس ششم همچنین گفت که از دادگاه خواسته که مقامات شورای نگهبان و وزارت کشور و همچنین قاسم سلیمانی، محسن رضایی، محمدباقر قالیباف، علی شمخانی، علی لاریجانی و مصطفی پورمحمدی به جلسات دادگاه احضار شوند.

آقای خاتمی در آبان‌ماه سال گذشته و پس از سخنانش درباره تقلب در انتخابات ریاست جمهوری به دادسرا احضار شده بود.

نایب رئیس مجلس ششم پیش ازاین در یک مصاحبه تصویری گفته بود، که در انتخابات سال ۸۸ «حتما تقلب» شده اما این «تقلب» در صندوق‌های رای انجام نشده بلکه در ستاد انتخابات کشور، به مجموع آرا هشت میلیون رای اضافه شده است.

وی گفته بود: «ما معتقد بودیم که انتخابات در حالت عادی به دور دوم می‌رفت و رای آقای احمدی‌نژاد بیشتر بود.»

نایب رئیس مجلس ششم تاکید کرده بود که «گفته می‌شود در کل کشور ۳۹ میلیون رای دادند، در حالی که آرای صندوق‌ها ۳۲ میلیون بوده» است.

این فعال سیاسی همچنین گفته بود که مستندات این سخنانش برخی از چهره‌های سیاسی است که از جناح همفکر اصلاح‌طلبان نیستند، اما آنان «حاضر نیستند» به صورت علنی این موضوع را بیان کنند.