«سوءاستفاده» از استودیوهای صدا و سیما برای استخراج بیت‌کوین

فاطمه ذوالقدر، نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس، از «سوء استفاده از انرژی ارزان در استخراج ارز دیجیتال بیت‌کوین در دو استودیوی سازمان صدا و سیما» خبر می‌دهد.

او در این باره گفته‌است: «با توجه به اینکه واردات دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال با مصرف بالای انرژی در فهرست اقلام ممنوعه قرار دارد می‌توان متوجه شد که این جزو اقلام ممنوعه وارداتی محسوب می‌شوند و احتمالاً به صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند».

وی همچنین گفت افرادی سوله‌های مجهز به برق صنعتی یا کشاورزی را برای همین کار، اجاره یا خریداری می‌کنند.

استخراج (ماینینگ) بیت‌کوین توسط کامپیوترهای خاصی انجام می‌شود که مصرف برق آنها بسیار بالا است. اعضای شبکه، تراکنش بیت‌کوین را پردازش کرده و با حل مسائل ریاضی بیت‌کوین‌های جدید استخراج می‌کنند.

بر اساس برآوردهای سازمان‌های جهانی، درآمد استخراج بیت‌کوین در سال گذشته حدود ۴٫۷ میلیارد دلار بوده و هزینه برق مصرفی تقریباً نیمی از این رقم است. برای استخراج بیت‌کوین سالانه ۱۷۴ تراوات برق (تقریبا برابر نیمی از برق تولیدی ایران) در جهان مصرف می‌شود.

قیمت برق در ایران بسیار ارزان است و شامل یارانه می‌شود. بر اساس آمارهای سازمان برنامه و بودجه ایران یارانه برق برای سال جاری خورشیدی نزدیک ۱۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

کاربران با حل یک مسئله محاسباتی در سیستم بیت‌کوین به جوابی دست می‌یابند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بلاک‌های تراکنش‌ها را به هم متصل کنند و به ازای این سرویس که به شبکه می‌دهند، کارمزد تراکنش و بیت کوین جدید جایزه می‌گیرند که به آن اصطلاحا استخراج بیت‌کوین گفته می‌شود.

قیمت روز جاری هر بیت‌کوین در بازارهای جهانی ۸۷۰۰ دلار است. هنوز قانون شفافی دربارهٔ فعالیت استخراج بیت‌کوین در ایران وجود ندارد.