پوتین: برجام نباید ویران شود؛ برنامه موشکی ایران جدا از برنامه هسته‌ایش است

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، می‌گوید که برنامه هسته‌ای ایران متفاوت از فعالیت‌های موشکی‌اش است و به گفته او، «نباید نتایج مثبت برجام را که پس از مذاکراتی دشوار به دست آمد ویران کرد».

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، آقای پوتین روز پنج‌شنبه در سن‌پترزبورگ با اشاره به اینکه بیشترین راستی‌آزمایی‌ها در جهان در مورد ایران انجام می‌شود و هیچ گونه تخطی تهران از تعهداتش ثبت نشده است، گفت: «این حرفی توخالی نیست؛ این چیزی‌ست که مدیریت آژانس گفته است».

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین با اشاره به اینکه کشورش از هیچ یک از مواردی که «درباره ایران در حال انجام است» حمایت نمی‌کند گفت: «در این مورد با شرکای‌مان در حال بحث هستیم و سعی می‌کنیم درباره ضرورت تمهیداتی که ویرانی برجام را در پی نیاورد قانع‌شان کنیم».

وی در عین حال گفت: «بله، ممکن است کسی از برنامه‌های موشکی ایران نگران باشد؛ اما این مشکلی جداگانه است».

پس از خروج آمریکا از برجام، سه کشور اروپایی ضمن تأکید بر پایبندی‌شان به حفظ برجام گفته‌اند درباره فعالیت‌های موشکی ایران و همچنین اقدامات جمهوری اسلامی در منطقه با آمریکا اشتراک نظر دارند. چین و روسیه با وجود اینکه بر حفظ برجام اصرار داشته‌اند اما درباره دو موضوع دیگر، انتقادی صریح از عملکرد ایران ابراز نکرده‌اند.