توافق مکزیک و آمریکا و اعلام انصراف ترامپ از وضع تعرفه بر کالاهای مکزیکی

یک هفته پس از تهدید دونالد ترامپ به وضع تعرفه بر کالاهای مکزیکی در صورت اهمال مکزیک در کنترل مهاجران غیرقانونی، خبرها حاکی از توافق واشینگتن و مکزیکوسیتی در این زمینه است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از چند روز مذاکره، مکزیک پذیرفته است که جلو مهاجرت غیرقانونی از خاک خود را بگیرد و رئیس جمهور آمریکا نیز در مقابل از وضع تعرفه بر واردات کالاهای مکزیکی انصراف داد.

حدودا یک هفته پیش دونالد ترامپ در یک توئیت اعلام کرد که از تاریخ دهم ژوئن بر همه کالاهای وارداتی از مکزیک پنج درصد تعرفه اعمال خواهد شد و هر ماه این رقم اضافه خواهد شد تا اول اکتبر به ۲۵ درصد برسد، مگر آن که دولت مکزیک در مقابل پدیده مهاجرت غیرقانونی و قاچاق مواد مخدر وارد عمل شود.

مکزیک بعد از چین بزرگ‌ترین صادرکننده کالا به آمریکا است.

همین امر باعث شد که مکزیکی‌ها بلافاصله برای مذاکره به واشینگتن بیایند و حتی هم‌حزبی‌های دونالد ترامپ یعنی جمهوری‌خواهان از این تهدید او انتقاد کردند.

حال به گزارش رویترز دو کشور در یک بیانیه مشترک اعلام کرده‌اند که پس از سه روز مذاکره در این باره به توافق رسیده‌اند.

طبق این بیانیه، مکزیک پذیرفته است که بلافاصله در سراسر مرز خود با ایالات متحده کنترل روی مهاجرت غیرقانونی را افزایش داده و «مهاجرانی را که قصد پناهندگی به آمریکا دارند تا زمان رسیدگی به پرونده‌شان در خاک خود نگه دارد».

طرح موسوم به «ماندن در مکزیک» تازه نیست و پیشتر سازمان‌های حقوق بشری در ایالات متحده به آن ایراد گرفته و از آن رسما شکایت کرده‌اند.

به گفته این سازمان‌ها، طرح مذکور جان پناهجویان را به خطر می‌اندازد، چرا که آنها مجبورند تا زمان رسیدگی به پرونده‌شان در شهرهایی در مرز تکزاس اقامت داشته‌ باشند که محل فعالیت کارتل مواد مخدر است.