دید منفی وزیر خارجه فرانسه نسبت به بخت موفقیت «معامله قرن»

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، ارزیابی کرده که «معامله قرن»، یعنی طرح چاره‌یابی دولت آمریکا برای نزاع اسرائیلی-فلسطینی، ختم به آرامش نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، آقای لودریان که به رباط سفر کرده، شنبه نوزدهم خرداد در دیدار با همتای مراکشی خود ناصر بوریطه، دلیل بدبینی‌اش به سرنوشت «معامله قرن» را «رویه آمریکا» عنوان کرد.

او توضیح بیشتری در مورد «رویه آمریکا» نداد اما گفت نه او و نه کس دیگری فعلاً جزئیات «معامله قرن» را ندیده، و این‌که این برنامه هر ماهیتی که داشته باشد، دو طرف نزاع را «خشنود نخواهد کرد».

در این میان، مقامات ارشد در همه جناح‌های فلسطینی به سخنان دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در بیت‌المقدس/اورشلیم، که گفت اسرائیل «کاملاً حق دارد در شرایطی معین بخشی از کرانه باختری را (به خاک خود) منضم کند»، واکنش تندی نشان داده و آن را به‌شدت محکوم کرده‌اند.

تشکیلات خودگردان فلسطینی مدعی شد که دیوید فریدمن «سفیر یهودی‌نشین‌ها» است و سخنانش «ادامه دشمنی او علیه ملت فلسطین است». حماس نیز مدعی شد که بعد از این اظهارات سفیر، تشکیلات خودگردانی باید «دست مقاومت را در کرانه باختری باز بگذارد».

سخنان سفیر آمریکا در مصاحبه شنبه هجدهم خرداد با نیویورک تایمز، در آستانه رونمایی از بخش اولیه «معامله قرن»، به عنوان نخستین نشانه از احتمال پذیرش حاکمیت اسرائیل بر بخش‌هایی از کرانه باختری تلقی شد.

اما یک مقام ارشد آمریکا شنبه در گفت‌وگو با رویترز تأکید کرد، موضع واشینگتن «تغییری نکرده» و اسرائیل نیز «طرحی برای الحاق کرانه باختری» به آمریکا ارائه نکرده‌است.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل که «قول انضمام» شهرک‌های عمده کرانه باختری را داده، هفته گذشته نیز گفت کشورش «برای همیشه در اراضی آزاد شده در جنگ سال ۱۹۶۷ باقی می‌ماند».