ایتارتاس از قول مقام سوری: طرحی برای کاهش حضور ایران در سوریه وجود ندارد

یک عضو ارشد مجلس سوریه در مصاحبه با روزنامه روسی ایزوستیا گفته‌است: «با وجود فشارهای اسرائیل و آمریکا، هیچ طرحی برای کاهش حضور ایران در سوریه وجود ندارد».

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس از مسکو در روز یکشنبه نوزدهم خرداد، نماینده ارشد پارلمان سوریه که نامش برده نشده، این سخنان را در آستانه اجلاس مشاوران امنیت ملی آمریکا، روسیه و اسرائیل بیان کرده‌است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، خبر داده که مشاوران امنیت ملی آمریکا، اسرائیل و روسیه، جان بولتون، مئیر بن شبات و نیکلای پاتروشف، در روزهای آینده «نشست بی‌سابقه‌ای» در اسرائیل خواهند داشت، و پیشاپیش آن را «دستاوردی مهم» برای اسرائیل نامیده‌است.

الشرق الاوسط هفته گذشته مدعی شد، آمریکا در این اجلاس به روسیه پیشنهاد خواهد کرد که در برابر کاهش حضور و نفوذ ایران در سوریه، آمریکا با بقای بشار اسد در سوریه کنار خواهد آمد؛ اما یک مقام آمریکایی در امارات خبر این روزنامه را رد کرد.

با وجود این، دان شاپیرو، سفیر پیشین آمریکا در اسرائیل، جمعه گذشته در روزنامه هاآرتص نوشت در نشست مشترک یادشده، راه‌های جلب حمایت ولادیمیر پوتین از خواسته‌های مشترک اسرائیل و آمریکا در قبال سوریه مطرح می‌شود.

به نوشته سفیر پیشین آمریکا، جلب نظر موافق پوتین در قبال ایران «بهایی» دارد و باید دید که آیا آمریکا و اسرائیل حاضر به پرداخت این «قیمت» هستند؟

تهران و دمشق تأکید دارند حضور مستشاری ایران در سوریه بر اساس پیمان‌های مشترک دفاعی و امری قانونی است.