ترکیه با رد مهلت آمریکا درباره اس‌۴۰۰: هیچ‌کس نمی‌تواند به ما ضرب‌الاجل بدهد

مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه

حدود یک هفته پس از ضرب‌الاجل آمریکا به ترکیه برای انصراف از خرید سامانه روسی اس-۴۰۰، وزیر خارجه ترکیه بر مصمم بودن کشورش به خرید این سامانه تأکید کرد و گفت: کسی نمی‌تواند به ترکیه ضرب‌الاجل بدهد.

تنش بین آمریکا و ترکیه بر سر خرید این سامانه روسی در چند هفته اخیر بشدت بالا گرفته و هفته گذشته پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا، در نامه‌ای به همتای ترکیه‌ای خود اعلام کرد در صورتی که آنکارا از تصمیمش منصرف نشود همکاری‌های ترکیه در پروژه اف‌۳۵ مرحله به مرحله لغو خواهد شد.

مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز پنج‌شنبه در اظهاراتی که نخستین واکنش صریح ترکیه به نامه شاناهان محسوب می‌شود گفت: «ترکیه با چنین نامه‌هایی از تصمیمش منصرف نمی‌شود. ترکیه اس – ۴۰۰ را خریده است و [این سامانه] به ترکیه تحویل داده و نصب خواهد شد».

چاوش‌اوغلو با این حال همچون سایر مقام‌های ترکیه بر تشکیل کارگروهی بین آمریکا و ترکیه برای حل و فصل موضوع تأکید کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز چهارشنبه گفته بود قرارداد خرید اس – ۴۰۰ بین ترکیه و روسیه تکمیل شده و این سامانه‌ها «در ماه ژوئیه تحویل خواهد شد». روسیه نیز تایید کرده است که فرایند تحویل این سامانه‌ها به ترکیه از ژوئیه (حدود دو هفته دیگر) آغاز می‌شود.

آمریکا و دیگر اعضای ناتو اس-۴۰۰ روسیه را در راستای مقابله با تجهیزات ناتو و به ویژه تهدیدی برای جنگنده‌های اف ۳۵ می‌دانند.