آمریکا: پومپئو ارزیابی حملات به نفتکش‌ها را در اختیار بغداد گذاشته‌است

روز پنج‌شنبه دو نفتکش در دریای عمان هدف حمله قرار گرفتند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید مایک پومپئو ارزیابی‌های دولت خود در مورد «نقش ایران» در حملات به نفتکش‌ها در دریای عمان را به نخست‌وزیر عراق ارائه کرده‌است. نخست وزیر عراق خواستار پرهیز از تشدید تنش شده‌است.

مایک پومپئو تاکید کرده ایالات متحده، به تعهدات خود برای آن‌که خدشه‌ای به آزادی دریانوردی در منقطه وارد نشود پایبند است.

آمریکا، ایران را متهم به انجام حملات تازه علیه دو نفتکش در دریای عمان کرده‌است. مقام‌های جمهوری اسلامی این اتهام‌ها را رد کرده و واشینگتن را متهم به «فتنه‌جویی» کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ۲۴ خرداد ماه گفت در جریان تماس تلفنی پومپئو و عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، «ارزیابی ما در مورد این‌که ایران مسئول حملات به دو نفتکش در دریای عمان است» به اطلاع بغداد رسیده‌است.

مورگان اورتگاس افزوده که آقای پومپئو از نخست‌وزیر به‌خاطر سخنانش در ارتباط با حمایت از پرسنل آمریکایی در عراق قدردانی کرده و گفته واشینگتن به کمک به تقویت نیروهای امنیتی عراق ادامه خواهد داد.

دفتر نخست وزیر عراق نیز روز جمعه در بیانیه‌ای گفته بود، عادل عبدالمهدی و مایک پومپئو علاوه بر گفت‌وگو درباره روابط دو جانبه واشینگتن و بغداد، «در خصوص تحولات تازه در منطقه و بحران بین ایالات متحده و ایران نیز به تبادل نظر پرداختند».

به گفته بغداد نخست وزیر عراق «بر ضرورت حفظ امنیت و پرهیز از تشدید تنش» در منطقه تاکید کرده‌است.

عراق هم با ایران و هم با ایالات متحده روابط نزدیکی دارد. آقای عبدالمهدی یک ماه پیش گفته بود بغداد در جهت کاهش تنش‌ها و آرام کردن اوضاع اقدام می‌کند، هرچند این‌ اقدامات لزوما به معنی میانجی‌گری کردن نیست. رئیس پارلمان عراق اوایل خرداد از آمادگی کشورش برای میانجی‌گری میان آمریکا و ایران سخن گفته بود.