«اتحادیه اروپا» در خصوص ایران خواستار خویشتنداری حداکثری است

حمله به دو نفتکش در دریای عمان واکنش‌های مختلفی در پی داشته است.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا روز سه شنبه ۲۸ خرداد در گفت‌وگو با خبرنگاران در بروکسل گفته است:«تحولات اخیر، خطر جدی یک اشتباه محاسبه را به همراه دارد و خطر افزایش تنش بسیار جدیست. این کاملا روشن است که هیچکس خواهان این موضوع نیست»

وی اضافه کرده است: «اما از آنجا که یک گفتگوی معنادار در جریان نیست، هیچ کانالی یا هات‌لاینی بین کشورهای منطقه وجود ندارد، برای همین همه نگران هستند. از همین روست که اتحادیه اروپا خواستار خویشتنداری حداکثری است.»

به دنبال حمله به نفتکش‌ها در خلیج فارس و در دریای عمان تنش در منطقه تشدید شده است. آمریکا از افزایش دوباره نیروها در خاورمیانه پس از حملات اخیر خبر داده است.

ایالات متحده و برخی از متحدانش، مانند اسرائیل، بریتانیا و عربستان، ایران را مسئول این حملات معرفی کرده‌اند. پنتاگون در این زمینه تصاویری را هم منتشر کرده که می‌گوید نیروهای سپاه در یک قایق گشتی را نشان می‌دهد که در حال «جدا کردن یک میل عمل‌نکرده از بدنه» نفتکش ژاپنی هستند.

این مقام اتحادیه اروپا که نامش فاش نشده درباره لزوم برقراری گفت‌وگو میان کشورهای منطقه گفت :«یک نیاز فوری به کانالی برای تسهیل ارتباطات است. تمرکز باید بر گفتگو و کاهش تنش باشد».

این مقام اروپایی همچنین درباره وخیم شدن اوضاع انسانی در ایران به موضوع تجارت بشردوستانه از جمله غذا و دارو اشاره کرد و افزود: « در مقایسه با دوره پیشین تحریم‌ها، هم اکنون هیچ کانال عملیاتی آمریکا در زمینه تجارت بشردوستانه وجود ندارد. بدون چنین کانالی، احتیاط زیادی وجود دارد. بسیاری از سازمان‌های غیردولتی که در این حوزه فعال هستند خود را در معرض خطر می بینند. یک ان‌جی‌او تا کنون یک جریمه سنگین دریافت کرده است. اما ایرانی‌ها به شدت احتیاج به دارو دارند».

این مقام همچنین از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام طی ده روز آینده در سطح معاونان سیاسی خبر داد.