اعتراض «شدید» وزارت خارجه ایران به کاردار امارات در پرونده پهپاد آمریکایی

در ادامه واکنش به ماجرای پهپاد آمریکایی که در منطقه خلیج فارس سرنگون شد،‌ وزارت خارجه ایران روز شنبه کاردار امارات متحده عربی را احضار و به او «شدیدا» اعتراض کرد.

به نوشته خبرگزاری ایسنا، رئیس اداره خلیج فارس وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با کاردار امارات «ارائه تسهیلات به نیروهای بیگانه» را غیرقابل پذیرش دانسته است.

پهپاد آمریکایی که بامداد پنج‌شنبه به دست نیروهای سپاه پاسداران در منطقه خلیج فارس سرنگون شد از امارات برای انجام عملیات تجسس بلند شده بود.

به گزارش ایسنا، رئیس اداره خلیج فارس وزارت امور خارجه در دیدار با مقام اماراتی تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران ارائه تسهیلات به نیروهای بیگانه را برای هرگونه تعرض به قلمرو آبی، خاکی و فضایی ایران نمی‌پذیرد و کشورها نمی‌توانند در این گونه موارد از خود سلب مسئولیت‌ کنند.»

بامداد روز پنج‌شنبه هفته گذشته سپاه پاسداران اعلام کرد که یک فروند پهپاد آمریکایی را «بر فراز قلمرو ایران» ساقط کرده است. این در حالی است که آمریکا می‌گوید این پهپاد در آب‌های بین‌المللی هدف قرار گرفته شده است.

پیش از کاردار امارات، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران، در تماس با سفیر سوئیس در تهران، به عنوان حافظ منافع آمریکا، اعتراض شدید جمهوری اسلامی به دولت آمریکا به خاطر «تعرض به حریم هوایی» این کشور را به وی ابلاغ کرده بود.