ایران، آمریکا و عربستان «مانع پیشرفت توافق اقلیمی» هستند

کارشناسان محیط زیست می‌گویند ایران، آمریکا و عربستان مانع پیشرفت توافق اقلیمی پاریس برای محدود کردن گرمایش زمین تا ۱.۵ درجه سانتی‌گراد هستند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، مارتین کایسر از سازمان محیط زیست غیردولتی «گرین‌پیس» آمریکا روز پنجشنبه در یک کنفرانس محیط زیست در آلمان گفت: «عربستان، ایران و آمریکا اتحاد نامیمونی برای رد کردن دیدگاه‌های علمی درباره گرمایش زمین تشکیل داده‌اند».

در توافق اقلیمی پاریس که در سال ۲۰۱۵ تصویب و دو سال بعد به امضای ۱۹۵ کشور رسید، دولت‌ها موظف شده‌اند جلوی شتاب رشد تولید گازهای گلخانه‌ای را گرفته و مانع افزایش بیش از ۱.۵ درجه‌ای دمای زمین تا آخر قرن حاضر شوند.

دونالد ترامپ دو سال قبل رسما اعلام کرد که از این توافق خارج می‌شود و ایران هم عمل به تعهدات خود را در گرو دریافت میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری خارجی در پروژه‌های بهره‌وری انرژی کرده بود.

جان کوالزینگ، از موسسه آکسفام، نیز در این کنفرانس گفته است: «عربستان بیشترین حملات تبلیغی را علیه یافته‌های علمی دانشمندان و هشدار آنها نسبت به گرمایش زمین انجام می‌دهد، اگرچه آمریکا در برخی موارد نیز موضعی اصولی گرفته است».

در همین رابطه، روز چهارشنبه اداره اطلاعات انرژی آمریکا با انتشار گزارشی گفت که برای اولین بار، تولید برق آمریکا از منابع تجدیدپذیر به نسبت زغال‌سنگ پیشی گرفته است.

هم اکنون نیمی از گازهای گلخانه‌ای جهان به‌خاطر مصرف زغال‌سنگ تولید می‌شود. آمریکا بعد از چین دومین تولیدکننده بزرگ گازهای گلخانه‌ای در جهان است. ایران در رتبه هفتم و عربستان در رتبه هشتم قرار دارد.