شاهزاده رضا پهلوی: دخالت‌های جمهوری اسلامی در کشورهای هم‌جوار دلیل «بحران» جاری‌ است

شاهزاده رضا پهلوی، ژانویه ۲۰۱۸ در مصاحبه‌ای با اسوشیتدپرس در واشینگتن

شاهزاده رضا پهلوی، ولیعهد پیشین ایران و از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی می‌گوید بحران جاری در ایران ناشی از سیاست‌های چهل سال گذشته و دخالت در امور کشورهای هم‌جوار است.

آقای پهلوی در بیانیه‌ای که در حساب کاربری‌اش در توئیتر منتشر شده، می‌گوید پی‌گیری سیاست دخالت در امور کشورهای هم‌جوار برای «صدور انقلاب شکست‌خورده درون ایران» به خارج از کشور، به «ویرانی منابع طبیعی، به تاراج رفتن سرمایه‌های ملی، تهی‌شدن خزانه کشور و از همه مهم‌تر کوچ اجباری میلیون‌ها نفر از ایرانیان به‌ویژه جوانان نخبه» انجامیده‌ است.

او آن‌چه «سیاست دشمن‌تراشی جمهوری اسلامی» نامیده را محکوم کرده و می‌گوید «دیگر بس است».

آقای پهلوی با اشاره به «جنگ‌های نیابتی» حکومت ایران در کشورهای دیگر، می‌گوید این روند به «بی‌ثباتی» در منطقه و نظم جهانی انجامیده و ایران را با احتمال «جنگی ویران‌گر» روبه‌رو کرده‌است.

به نظر می‌رسد اشاره این چهره مخالف جمهوری اسلامی به جنگ‌های نیابتی، اتهام‌هایی‌ است که در مورد دخالت، حضور قوا، حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی و نفوذ تهران در کشورهای مختلف از جمله سوریه، عراق، یمن یا لبنان، وجود دارد.

ایران از مهم‌ترین حامیان دولت بشار اسد در جنگ داخلی آن کشور و حامی اصلی گروه حزب‌الله لبنان است. مقام‌های جمهوری اسلامی از شبه‌نظامیان حوثی در یمن نیز حمایت می‌کنند، هرچند اتهام ارسال سلاح برای آن‌ها را رد می‌کنند. شبه نظامیان حشد شعبی در عراق نیز از حمایت سپاه پاسداران برخوردار هستند. تهران می‌گوید در امور داخلی کشورهای دیگر «دخالتی ندارد».

تنش‌ها در غرب آسیا، بین ایران و ایالات متحده در هفته‌های اخیر بالا گرفته‌است. همزمان با این تنش‌ها، به نفتکش‌هایی در آب‌های دریای عمان حمله شده، منطقه سبز بغداد، برخی پایگاه‌های نظامی و دفاتر شرکت‌های خارجی در عراق هدف حملات خمپاره‌ای قرار گرفته و سپاه پاسداران یک پهپاد ارتش آمریکا را سرنگون کرده‌است.

شاهزاده پهلوی در بخشی از بیانیه روز دوشنبه خود گفته «راه جلوگیری از فاجعه‌ای دیگر» در ایران «نافرمانی مدنی و مبارزات خشونت‌پرهیز علیه ظلم و تبعیض» حکومت فعلی ایران است.

او پیشتر نیز در مورد به قول او «استیصال» جمهوری اسلامی در جهت منحرف کردن افکار عمومی از «بی‌کفایتی و فساد» خود سخن گفته بود و هشدار داده بود جمهوری اسلامی ممکن است «دست به تحریکات بیشتری برای دعوت به یک حمله محدود» به ایران بزند.

آخرین ولیعهد ایران گفته بود «حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی کشورمان وظیفه ملی ما است».