فرانسه افزایش غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران را «نقض» توافق وین خواند

یک روز پیش از اعلام تصمیم ایران برای افزایش غنی‌سازی، حسن روحانی و امانوئل مکرون با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کرده بودند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی را محکوم کرد و آن را «نقض» توافق اتمی وین خواند.

مقامات دولت ایران اعلام کردند که از روز یکشنبه نسبت به تعهد خود درباره غنی‌سازی نکردن بیش از ۳.۶۷ درصد پایبند نخواهد بود.

یک روز پیش از این اقدام جمهوری اسلامی، حسن روحانی و امانوئل مکرون، رؤسای جمهوری ایران و فرانسه، با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کرده بودند.

براساس گزارش دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه دو طرف موافقت کردند تا ۲۴ تیر (۱۵ ژوئیه) برای یافتن شرایطی جهت آغاز گفت‌وگوها با هدف حفظ برجام تلاش کنند.

در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام فرانسوی بدون بیان جزئیات اعلام کرد که رئیس جمهور فرانسه روز یکشنبه بر گفت‌و‌گوی طرفین در این تاریخ تاکید کرده است.

آقای روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس جمهور فرانسه خواستار لغو همه تحریم‌ها شده و گفته بود که این اقدام «می‌تواند آغازی برای یک حرکت بین ایران و ۱+۵ باشد».

گروه ۱+۵ شامل آمریکا نیز می‌شود و ایران پس از خروج آمریکا از برجام تنها با گروه ۱+۴ یعنی روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه به اضافه آلمان مذاکره کرده است.

در همین حال عباس عراقچی در باره این سخنان و اشاره آقای روحانی به گروه ۱+۵ گفت: «اینکه اروپایی‌ها نتوانستند خواسته‌های ما از برجام را برآورده کنند و ما مجبور شدیم گام دوم را برداریم، به این معنا نیست که رایزنی‌های دیپلماتیک تعطیل شده باشد».

به گفته آقای عراقچی، این ایده مطرح است که آمریکایی نیز در گفت‌وگوهای ایران و گروه ۱+۴ حضور داشته باشند.

وی در عین حال گفت که این سخنان به معنای تشکیل دوباره ۱+۵ نیست.