نروژ: گفت‌وگو میان دولت ونزوئلا و مخالفان از سر گرفته می‌شود

اعتراضات در ونزوئلا ماه‌هاست که ادامه دارد؛ قدرت همچنان در درست مادورو است

وزارت خارجه نروژ می‌گوید مذاکرات برای «پایان دادن به بن‌بست سیاسی» جاری در ونزوئلا بین نمایندگان دولت و مخالفان آن کشور، در جزیره باربادوس، از سر گرفته می‌شود.

باربادوس جزیره‌ای در منطقه کارائیب است و آن‌طور که دولت نروژ می‌گوید گفت‌وگوها قرار است در هفته پیش‌رو احیا شود.

نروژ نقش میانجی را میان دولت کاراکاس و مخالفان آن بازی می‌کند.

وزارت خارجه نروژ روز یک‌شنبه اعلام کرد که نمایندگان دو طرف بر سر دیدار در باربادوس و جست‌وجوی راه‌حلی «مبتنی بر قانون اساسی» کشور، به توافق رسیده‌اند.

خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا، در ماه‌‌های گذشته بر تلاش‌های خود در جهت پایان دادن به دولت نیکلاس مادورو افزوده‌است.

در ماه‌های اخیر اعتراضات گسترده‌ای نیز در ونزوئلا شکل گرفت، با این حال به نظر می‌رسد راس هرم نظامی و بسیاری از افسران عالی‌رتبه ونزوئلا، همچنان از مادورو حمایت می‌کنند.

گوایدو از حمایت ایالات متحده و ده‌ها کشور دیگر برخوردار است که او را به‌عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند. مادورو از حمایت روسیه، ایران، ترکیه و چند کشور دیگر برخوردار است.

خوان گوایدو از سرگیری مذاکرات بین نمایندگان دو طرف را تائید کرده‌است. با این حال خبرگزاری رویترز می‌گوید در میان اپوزیسیون بی‌اعتمادی گسترده‌ای در قبال مذاکرات وجود دارد، به ویژه که تلاش‌های قبلی برای دستیابی به توافق راه به جایی نبردند.

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا که مشروعیتش به چالش کشیده شده، جمعه گذشته از اقداماتی که نروژ در حال انجام آن‌هاست حمایت کرده بود.

در همان زمان گوایدو، رهبر مخالفان، گفته بود هیچ‌وقت زمان مناسبی برای سلوک با «آدم‌رباها، ناقضان حقوق بشر و دیکتاتوری» نیست.