ژاپن در مورد خبر افزایش غنی‌سازی از سوی تهران «عمیقا ابراز نگرانی» کرد

در «برجام» میزان غنی‌سازی اورانیوم ایران حدود ۳.۷ درصد تعیین شده است

دولت ژاپن می‌گوید از تصمیم تهران برای افزایش میزان غنی‌سازی «عمیقا نگران» شده و از ایران خواسته به تعهدات تعیین‌شده در «برجام» بازگردد.

یاسوتوشی نیشی‌مورا، معاون دبیر کابینه دولت ژاپن، روز دوشنبه ۱۷ تیر ماه گفته توکیو «عمیقا نگران است» و روند رخدادها را «از نزدیک زیر نظر دارد».

نیشی‌مورا از ایران خواسته است «فورا به تعهدات خود در توافق [اتمی] بازگردد و از برداشتن هر گامی که ممکن است به نقض توافق هسته‌ای بیانجامد، خودداری کند».

دبیرخانه کابینه یک نهاد دولتی در ژاپن است که وظیفه هماهنگی وزرا، جمع‌آوری اطلاعات برای هیئت وزیران یا سازماندهی روابط عمومی دولت را برعهده دارد.

دولت جمهوری اسلامی ایران روز یک‌شنبه اعلام کرد از این پس به محدودیت غنی‌سازی تعیین‌شده در برجام، یعنی میزان ۳.۶۷ درصد، پایبند نیست و میزان غلظت را «بر اساس نیاز» افزایش خواهد داد.

این اقدام ایران تازه‌ترین گام در روند کاهش تعهدات در قبال «برجام» است.

دولت دونالد ترامپ سال پیش از توافق اتمی خارج شد و تحریم‌های شدیدی علیه ایران اعمال کرد. آمریکا می‌گوید خواستار شکل‌گیری توافقی وسیع‌تر و «تغییر رفتار» جمهوری اسلامی‌ست.

تهران پس از آن‌که اقدامات طرف‌های اروپایی برجام را در کاهش شدید فروش نفت و روابط مالی و تجاری چندان موثر ندید، اعلام کرد اقداماتی گام‌به‌گام را برای کاهش تعهدات هسته‌ای خود آغاز می‌کند.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، چندی پیش برای دیدار با حسن روحانی و علی خامنه‌ای، رئیس‌جمهوری و رهبر جمهوری اسلامی به تهران رفته بود.

گفته شده بود او قصد میانجی‌گری میان تهران و واشینگتن را دارد، اما آقای خامنه‌ای مذاکره با دولت ترامپ را رد کرد.