احکام سنگین دادگاه مصر علیه شش متهم جاسوسی برای ایران

دادگاه عالی مصر شش نفر را به اتهام «جاسوسی برای ایران» به حبس طولانی‌مدت محکوم کرد.

به گزارش روزنامه عرب‌زبان «المصری الیوم»، یک استاد دانشگاه الازهر به ۱۵ سال زندان و پنج نفر دیگر هر کدام به ۲۵ سال زندان محکوم شده‌اند.

این افراد همچنین به پرداخت ۳۰ هزار دلار جریمه محکوم شده‌اند. بر اساس این گزارش، استاد دانشگاه الازهر، به نام «علاء معوض»، روز یکشنبه در دادگاه حضور داشت، اما متهمان دیگر که «متواری» شده‌اند بصورت غیابی محاکمه شدند.

دیگر متهمان حسن درباغی، محمد مکاری، حمیده انصاری، محسن کریمی و حسن شافعی هستند که بنا بر این گزارش، متهم به «دریافت مستقیم پول از سپاه پاسداران» هستند. برخی گزارش‌ها این افراد را (به غیر از استاد دانشگاه الازهر) شهروند ایران معرفی کرده‌اند، اما این روزنامه می‌نویسد اطلاعاتی دربارهٔ ملیت آنها منتشر نشده‌است.

بر اساس این گزارش، این افراد در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی اطلاعات محرمانه دربارهٔ وضعیت امنیتی، سیاسی و نظامی مصر می‌داده‌اند.

آنها همچنین متهم هستند که به سپاه پاسداران کمک کرده‌اند جاسوسان بیشتری در مصر پیدا کند و یک سایت اینترنتی برای اشاعه دیدگاه‌های شیعی راه انداخته بوده‌اند و برخی افراد را نیز برای «آموزش جاسوسی» به ایران فرستاده‌اند.