اظهارات نماینده ایران در پی نشست شورای حکام برای بررسی پرونده هسته‌ای ایران

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین، به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته نشست ویژه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، «بدون هیچ نتیجه‌ای برای آمریکا، پایان یافت».

نماینده آمریکا در آژانس بین‌الملی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی را به دلیل اقدامات اخیرش، از جمله در گذر از سقف تعیین‌شده برای غنی‌سازی اورانیوم، به «باج‌گیری هسته‌ای» متهم کرده‌است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفته است ۳۵ عضو شورای حکام در پی درخواست آمریکا دیدار کرده‌اند و در مورد گزارش اخیر مدیرکل آژانس، یوکیا آمانو، در مورد ایران بحث و مذاکره کرده‌اند.

به گفته آژانس، شورای حکام تصمیم گرفت دو گزارش فوق به‌طور علنی منتشر شوند.

کاظم غریب آبادی بامداد ۲۰ تیر به ایرنا گفته «این نشست، هیچگونه خروجی …. و جمع‌بندی به دنبال نداشت».

آن‌طور که از وین گزارش شده یوکیو آمانو، در ابتدای نشست، ۳۵ کشور عضو را در جریان آخرین یافته‌های بازرسان قرار داده است. آژانس پیشتر افزایش ذخایر و سطح غنی‌سازی از سوی ایران را تایید کرده بود.

جکی والکوت، نماینده آمریکا در آژانس، هم در آغاز نشست شورای حکام از قدرت‌های جهانی باقیمانده در برجام خواسته بود تا مشوق‌های اقتصادی در اختیار ایران نگذارند و افزوده بود: نباید به «سوءرفتار» ایران «جایزه داد».

دولت ترامپ سال گذشته از توافق اتمی با تهران خارج شد و تحریم‌های شدیدی را علیه ایران اجرا کرده‌است. دونالد ترامپ گفته حاضر است برای دستیابی به «توافقی بهتر» با رهبران جمهوری اسلامی «بدون پیش‌شرط» مذاکره کند.

آقای ترامپ کم و بیش همزمان با نشست شورای حکام آژانس در توئیتر خود نوشته بود: «ایران برای مدت‌های مدیدی به صورت مخفیانه غنی‌سازی می‌کرده است». او سپس افزوده بود «تحریم‌ها به زودی افزایش خواهد یافت، به شکلی اساسی!».