مخالفت فرمانداری تهران با نامگذاری خیابان‌ها به نام برخی هنرمندان

محمدرضا شجریان، فروغ فرخزاد و سیمین بهبهانی از جمله کسانی هستند که قرار است نام‌شان بر خیابان‌ها گذاشته شود.

با گذشت سه ماه از تصویب نامگذاری چند خیابان‌ در تهران به نام برخی از هنرمندان سرشناس ایرانی، این مصوبه به‌ دلیل «مخالفت فرمانداری تهران» هنوز به شهرداری تهران ابلاغ نشده است.

در فروردین ۱۳۹۸، شورای شهر تهران در مصوبه‌ای با قید دو فوریت به تغییر نام چندین خیابان در پایتخت به نام شماری از هنرمندان بزرگ کشور از جمله محمدرضا شجریان، سیمین بهبهانی و فروغ فرخزاد رأی داد.

با این حال، یک ماه بعد برخی رسانه‌ها اعلام کردند که هیئت تطبیق فرمانداری تهران از شورای شهر خواهان توضیح «مبنا و دلیل تغییر نام» خیابان‌ها شده است.

به‌ گفته جواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، «هیئت تطبیق» مستقر در فرمانداری تهران مرکزی است که وظیفه بررسی همسویی مصوبات شورا با قوانین پیش از ابلاغ را بر عهده دارد.

به‌ گزارش ایرنا، حسن خلیل‌آبادی، یکی از اعضای کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران، بخشی از این مصوبه به شهرداری ابلاغ شده و بخشی از آن همچنان محل مناقشه است.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به وجود حساسیت‌هایی نسبت به برخی نام‌ها تأیید کرد که فرمانداری تهران «نسبت به بخشی از این نامگذاری‌ها اعتراض دارد».

وی همچنین با رد احتمال لغو مصوبه افزود که مخالفت فرمانداری با مصوبه شورا «ملاک حقوقی ندارد و به‌ صورت کلی اعلام شده است که به این نامگذاری اعتراض دارند».

محمدرضا شجریان، فروغ فرخزاد و سیمین بهبهانی از جمله هنرمندانی هستند که گفته می‌شود فرمانداری تهران با نصب نام‌شان بر خیابان‌ها مخالف است.

فرماندار تهران، عیسی فرهادی، از چهره‌های نزدیک به «جبهه پایداری» است که در دولت محمود احمدی‌نژاد استاندار البرز بود و انتصاب او به فرمانداری تهران در دولت حسن روحانی با انتقادهای فراوانی در رسانه‌های نزدیک به دولت مواجه شد.

محمدرضا شجریان، خواننده سرشناس ایرانی، در وقایع سال ۱۳۸۸ در واکنش به سخنرانی محمود احمدی‌نژاد که معترضان را «خس و خاشاک» نامید، اعلام کرد که «من صدای همین خس و خاشاک هستم».

فروغ فرخزاد و سیمین بهبهانی نیز از شاعران درگذشتۀ معاصر ایران‌اند که حکومت ایران با طرح نام و آثار آنان در مجامع و رسانه‌های رسمی مخالف است.