شورای نگهبان: ادعای شبهه در انتخابات ۸۸ «مضحک» است

عباسعلی کدخدایی، عضو و سخنگوی شورای نگهبان

عباسعلی کدخدایی روز شنبه، ۲۲ تیر، برخی شبهه‌ها در مورد انتخابات سال ۸۸ را «ادعای مضحک» خواند و گفت «این ادعاها قابل پاسخ نیست».

به گزارش ایرنا، سخنگوی شورای نگهبان که عضو حقوقدان این شورا نیز هست با بیان این‌ که نظر شورای نگهبان «ختم کلام» است، افزود: «اگر بخواهیم وقت‌مان را برای پاسخ به این حرف‌ها اختصاص دهیم، به کارهای دیگرمان نمی‌رسیم.»

به نظر می‌رسد منظور آقای کدخدایی ادعای محمدرضا خاتمی مبنی بر «تقلب هشت میلیونی آرا» در انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۱۳۸۸ باشد که باعث دادگاهی و محکوم شدن وی به دو سال حبس به اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» شد.

هفته گذشته، پس از اعلام رأی دادگاه، محمدرضا خاتمی متن کامل اسناد و دفاعیات خود در دادگاه «تقلب هشت میلیونی» را منتشر کرد.

او در این دفاعیات با محاسبه آمار و ارقام گوناگون نتیجه گرفته که «هشت میلیون و ۵۸۹ هزار و ۹۹۳» رای در انتخابات تقلب شده است.

یک روز پس از آن، حذف ناگهانی «گزارش تفصیلی شورای نگهبان پیرامون دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری [۸۸]» از وب‌سایت رسمی شورای نگهبان در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شد.

این گزارش مبنای اصلی آمار و ارقامی است که محمدرضا خاتمی در دفاعیات خود از آن بهره گرفته است.

گزارش حذف‌شده از وب‌سایت شورای نگهبان به‌ فاصله چندین ساعت مجدداً بارگذاری شد و روابط عمومی شورای نگهبان دلیل این اتفاق را «راه‌اندازی نسخه آزمایشی و انتقال اطلاعات از سایت قبلی» بیان کرد.

عباسعلی کدخدایی در ادامه سخنان امروز خود با تأکید بر این‌ که «توضیحات روابط عمومی کافی بود» در ادامه خطاب به کسانی که درباره آمار و ارقام انتخابات سال ۸۸ ادعایی دارند گفت «اگر سندی دارند، ارائه کنند».

محمدرضا خاتمی پس از اعلام محکومیت خود گفته بود: «متأسفانه رئيس دادگاه به استناد تأييد انتخابات ۸۸ توسط شوراى نگهبان اساساً ورود محتوايى به موضوع تقلب نكرده و رأى خود را با استناد به نظر شوراى نگهبان صادر كرده است.»

اعتراض‌ها به «تقلب» در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ تا چندین ماه پس از انتخابات ادامه پیدا کرد.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض انتخابات، خواستار ابطال انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ شده بودند، اما شورای نگهبان این درخواست را رد کرد.

این دو رهبر معترضان به همراه زهرا رهنورد از سال ۸۹ هم‌چنان در حصر به سر می‌برند.