نتانیاهو: تنها من مخالف توافق اتمی بودم، فقط ارتش اسرائیل آماده جنگ با ایران است

نتانیاهو

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید در زمان انجام مذاکرات اتمی در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، او تنها رهبر یک کشور مخالف این توافق بود و «یک‌تنه برای جلوگیری از آن جنگیده است».

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی بنیامین نتانیاهو، ۲۳ تیر ماه در جریان یک سخنرانی برای اعضای «دانشکده امنیت ملی» در عین حال گفته «ارتش اسرائیل، تنها ارتشی‌ست که آماده جنگ با ایران است».

او در بخشی از سخنانش اظهار کرده که برای جلوگیری از توافق اتمی «علیه تمامی قدرت‌های [جهانی] و رئیس‌جمهوری ایالات متحده جنگیده است».

به گفته نتانیاهو تنها نتیجه «برجام» این بود که اسرائیل را به کشورهای اصلی عرب نزدیک کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید وقتی توافق اتمی شکل می‌گرفت «فکر می‌کردم این توافق نه تنها جلوی حرکت آن‌ها (ایران) به‌سوی زرادخانه هسته‌ای را نمی‌گیرد، بلکه صدها میلیارد دلار پول هم به آن‌ها می‌دهد که هزینه ایران نخواهند کرد، بلکه هزینه امپراتوری خود می‌کنند».

نتانیاهو ادامه داده است: «امروز می‌توانید قضاوت کنید که آیا حق با ما بود یا نه، اول باید جلویش را گرفت» و سپس افزوده «در این لحظه ارتش اسرائیل تنها ارتشی‌‌ست که آماده جنگ با ایران است».

بنیامین نتانیاهو از سرسخت‌ترین مخالفان مذاکرات اتمی حتی برای بیان نقطه نظرات خود راهی کنگره آمریکا نیز شده بود. جمهوری‌خواهان به‌طور گسترده‌ای مخالف توافق اتمی بودند.

نتانیاهو توافق اتمی را «اشتباه تاریخی» توصیف کرده بود. اما دولت اوباما می‌گفت این توافق به‌طور مشخصی در مسیر حرکت ایران به سوی تولید سلاح هسته‌ای مانع ایجاد می‌کند. تهران تلاش برای رسیدن به سلاح هسته‌ای را رد کرده است.

در نهایت در سال ۲۰۱۶ دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، و چهره مخالف توافق اتمی، به ریاست‌جمهوری آمریکا رسید و در بهار سال گذشته دولت خود را از «برجام» خارج کرد.

در هفته‌های گذشته تنش‌ها میان ایران و آمریکا به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته‌است و گمانه‌زنی‌ها از وقوع یک درگیری نظامی نیز بالا گرفته‌است.

روز یک‌شنبه رهبران سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای خواستار گفت‌وگو و پایان دادن به تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران شدند. آن‌ها همچنین از اقدام جمهوری اسلامی در توقف برخی تعهدات هسته‌ای خود «به شدت ابراز نگرانی» کردند.