یادداشت خاتمی در گاردین: تشکیل «ائتلاف برای صلح» برای بلند شدن صدای «نه به جنگ با ایران»

محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق ایران، در یادداشتی که روز دوشنبه در روزنامه گاردین منتشر شد خواستار تشکیل «ائتلاف برای صلح» شد تا، به گفته او، صدای «نه به جنگ با ایران» بلند‌تر شود.

آقای خاتمی در این یادداشت نوشت: «موانع صلح پایدار واقعی‌اند، اما فائق‌نیامدنی نیستند. برای برداشتن این موانع باید برای مطالبه‌ صلح و گفت‌وگو و طرد کسانی که خیال‌پردازانه به جنگ تمام‌نشدنی و نوعی برخورد تمدن‌ها می‌اندیشند فعال‌ شویم.»

وی تاکید کرد: «باید خردمندان رشته‌ امور را در دست بگیرند و این چرخه‌ یک‌جانبه‌گرایی متکبرانه و نشاندنِ حمله‌ی نظامی به جای راه حل سیاسی متوقف شود.»

رئیس جمهور سابق ایران خواستار آن شد که دولت آمریکا «باید به تعهدات بین‌المللی‌‌اش احترام بگذارد و به جای تهدید به جنگ و زورگویی، گفت‌وگو را انتخاب کند».

آقای خاتمی پس از انتخاب حسن روحانی در سال ۹۲ نیز در یادداشتی در روزنامه گاردین برنامه دولت حسن روحانی را ادامه طرح گفت‌و‌گوی تمدن‌های خود دانسته بود.

وی در عین حال نوشته بود که گفت‌وگوی تمدن‌ها «علی‌رغم استقبال گسترده و جهانی از آن، پیام گفت‌وگو به هسته‌ سخت مناسبات سیاسی در منطقه و جهان نفوذ نکرد».

آمریکا روز ۱۸ اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد و دلیل آن را «نقض روح این توافق»، فعالیت‌های موشکی بالیستیک و نقش منفی تهران در خاورمیانه دانست.

از آن تاریخ دو کشور وارد یک دوره تنش‌آلود شده‌اند که مشخصه آن تشدید تحریم‌ها علیه تهران، قرار گرفتن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی، لغو معافیت خریداران نفتی ایران و سرنگونی پهپاد آمریکایی و ایرانی است.