کانادا خواسته ایران برای ارائه خدمات کنسولی در این کشور را «بی‌پاسخ» گذاشته است

کانادا از شهریور سال ۹۱ روابط خود را با تهران قطع کرد

سخنگوی وزارت خارجه ایران خبر داد که با وجود تعیین سوئیس به عنوان حافظ منافع ایران در اتاوا، پایتخت کانادا، «امکان ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم کانادا وجود ندارد».

عباس موسوی گفت: «با تعیین سوئیس به عنوان حافظ منافع جدید ایران در اتاوا نیز در حال حاضر امکان ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم کانادا وجود ندارد و هنوز به رایزنی‌هایی که با دولت این کشور داشته‌ایم پاسخ نداده‌اند.»

سخنان آقای موسوی در حالی بیان شده که پیش از این نیز گفته شده بود که ارائه خدمات کنسولی شامل توافق ایران و سوئیس نمی‌شود.

خبرگزاری دولتی ایرنا در خردادماه از امضای توافقی بین ایران و سوئیس خبر داد که بر اساس آن سوئیس حافظ منافع ایران در کانادا می‌شود.

بر پایه این گزارش، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و پاسکال بریسویل، قائم مقام وزارت خارجه سوئیس، قرارداد مربوط به این توافق را امضا کرده‌اند.

کانادا از شهریور سال ۹۱ به دلیل آن چه عدم همراهی جمهوری اسلامی با قطعنامه‌های شورای امنیت خوانده و نیز در اعتراض به سیاست‌های منطقه‌ای ایران روابطش با تهران را قطع کرد. پیش از سوئیس، ایتالیا حافظ منافع کانادا در ایران بود.

همچنین به دنبال قطع روابط سیاسی ایران و ایالات متحده در سال ۵۹، سوئیس همزمان حافظ منافع دو کشور معرفی شد.