«آغاز مراحل» بازطراحی راکتور آب سنگین اراک

راکتور آب سنگین اراک

همزمان با نشست روز یک‌شنبه برای بررسی وضعیت برجام، از ایران خبرهایی مبنی بر ادامه اقدام‌ها برای کاهش «گام به گام» تعهدات هسته‌ای ایران مخابره می‌شود.

در این زمینه، سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی می‌گوید علی اکبر صالحی رئیس سازمان انژری اتمی روز یکشنبه ۶ مردادماه در جلسه‌ای با حضور نمایندگان این فراکسیون گفته است «فعالیت راکتور آب سنگین اراک ادامه می‌یابد».

به گزارش ایسنا، به گفته مهرداد لاهوتی، آقای صالحی گفته است که «با تغییر تکنولوژی، بازطراحی رآکتور تحقیقاتی اراک در حال انجام است و گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای ایران، گام به گام پیش می‌رود.»

بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، ایران فعالیت این نیروگاه ۴۰ مگاواتی را متوقف کرد و قرار شد ساختار راکتور طوری تغییر کند که قادر به تولید پلوتونیوم که برای تولید سلاح‌های هسته‌ای کاربرد دارد، نباشد.

ایران می‌گوید این راکتور برای درمان سرطان و سایر مصارف پزشکی ایزوتوپ تولید می‌کند.

ایران از اردیبهشت ماه امسال به‌خاطر تحریم‌های آمریکا بخشی از تعهدات هسته‌ای خود مانند محدودیت در میزان ذخیره و غلظت اورانیوم را لغو کرد و تهدید کرده‌است اگر اروپا منافع برجامی ایران را تأمین نکند، تعهدات بیشتری را لغو خواهد کرد؛ از جمله توقف فعالیت نیروگاه اراک.