دولت کلیات تبدیل واحد پول از ریال به تومان را تصویب کرد

سخنگوی دولت ایران خبر داد که کلیات لایحه حذف چهار صفر از پول ملی در هئیت دولت تصویب شده است.

علی ربیعی گفت که جزئیات این لایحه نیز در جلسات بعدی دولت تصویب و با «دو فوریت» به مجلس ارسال خواهد شد.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور ایران، نیز گفت که در صورت تصویب نهایی این لایحه واحد پول ایران از ریال به تومان تبدیل خواهد شد.

این لایحه باید در مجلس تصویب و از سوی شورای نگهبان نیز تائید شود.

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران، روز یکشنبه، ۱۶ دی ۹۷ خبر داده بود که لایحه حذف چهار صفر از پول ایران روز شنبه از سوی بانک مرکزی به دولت ارائه شده است.

پیشنهاد حذف چهار صفر از پول ملی ایران پیش از این نیز بارها از سوی مجلس و دولت‌های گذشته مطرح شده اما در نهایت در مجلس تصویب نشده است.

در همین حال فریدون خاوند، استاد اقتصاد در فرانسه، پیش از این در مقاله‌ای در رادیو فردا نوشته بود که از جنگ جهانی دوم به این سو، بیش از هفتاد کشور جهان، از جمله آلمان، فرانسه، برزیل، آرژانتین، ترکیه و افغانستان، شمار صفر‌ها را در سکه‌ها و اسکناس‌های خود کاهش داده‌اند.

با این همه آقای خاوند مسایل اقتصادی کلان را عامل اصلی نیاز به تغییر واحد پول دانسته و افزوده بود که «صفرزدایی» زمانی موثر می‌افتد که عوامل زاینده انحطاط اقتصادی کشور از میان برداشته شوند.

به گفته آقای خاوند، در پی تورم لجام گسیخته چند دهه گذشته، پول ملی ایران بخش بسیار بزرگی از قدرت خرید خود را از دست داده و آنچه از دیدگاه هواداران «صفرزدایی» بیش از همه اهمیت دارد، بازگرداندن اعتبار به پول ملی است

لایحه دولت ایران در حالی تصویب شده که پس از تحریم‌های آمریکا تورم در ایران به شدت افزایش یافته است.