کره شمالی می‌گوید «سامانه موشکی تازه‌ای» را آزمایش کرده است

روز چهارشنبه ستاد مشترک ارتش کره جنوبی تائید کرد که کره شمالی دو موشک بالیستیک کوتاه‌برد پرتاب کرده‌است. 

کره شمالی تائید کرده که آزمایش موشکی تازه‌ای را انجام داده و رهبر آن کشور نیز بر این آزمایش نظارت کرده‌است، با این حال پیونگ‌یانگ می‌گوید این آزمایش مربوط به «سامانه جدیدی» می‌شود.

«خبرگزاری مرکزی کره»، خبرگزاری رسمی کره شمالی، روز پنج‌شنبه ۱۰ مرداد ماه، گفته کیم جونگ‌اون، رهبر آن کشور بر آزمایش «موشک‌انداز چندگانه هدایت‌شونده» که «به‌تازگی توسعه یافته» نظارت کرده‌است.

پس از انجام آزمایش، کیم جونگ‌اون از آن ابراز رضایت کرده و بدون آن‌که از کشور خاصی نام ببرد گفته این سامانه «سبب پریشانی» کسانی خواهد شد که ممکن است هدف قرار بگیرند.

اظهارات خبرگزای رسمی کره شمالی در این مورد که سامانه آزمایش‌شده در روز نهم مرداد ماه، سامانه موشک‌انداز تازه‌ای است، با برآوردهای ساعت‌های گذشته از سوی کره جنوبی تفاوت‌هایی دارد.

گزارش‌های اولیه در مورد آزمایش‌های تازه موشکی در کره شمالی، بامداد روز چهارشنبه منتشر شده بود و پس از چند ساعت ستاد مشترک ارتش کره جنوبی تائید کرد که کره شمالی دو موشک بالیستیک کوتاه‌برد پرتاب کرده‌است.

این دومین بار در کم‌تر از یک هفته بود که پیونگ‌یانگ آزمایشی از این دست انجام می‌داد.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گفته بود موشک‌های پرتاب‌شده در حدود ۲۵۰ کیلومتر برد داشتند و به ارتفاع ۳۰ کیلومتری رسیده‌اند.

البته در همان روز نیز جانگ کیانگ‌دو، وزیر دفاع کره جنوبی، بدون ارائه جزئیاتی، اظهار کرده بود که این موشک‌ها با دو موشکی که شـش روز پیش آزمایش شدند، فرق دارند.

وزارت خارجه و رئیس‌جمهوری ایالات متحده آزمایش‌های پیشین را چندان با اهمیت ندانستند. در مورد آزمایش تازه نیز جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، گفته «ناقض قول‌های» کیم جونگ‌اون به رئیس‌جمهوری آمریکا نبود.

جان بولتون در گفت‌وگویی با «فاکس» افزوده است «پرسش اصلی این است که دیپلماسی واقعی چه زمانی پا می‌گیرد… ما هنوز منتظریم ببینیم کره شمالی چه خواهد گفت».