محمود دولت‌آبادی، نویسنده، از «جاعلان» به پلیس مجازی شکایت برد

محمود دولت‌آبادی در نمایشگاه خوش‌نویسی «سخن» در کنار حدیث پویان‌مهر، خوش‌نویس، ۱۳۹۷

محمود دولت‌آبادی، نویسنده، روز جمعه، از پلیس فضای مجازی ایران، فتا، خواست کسانی را که به نام او مطالب جعلی منتشر می‌کنند شناسایی کند و مورد پیگرد قانونی قرار دهد.

این رمان‌نویس سرشناس در یادداشتی که خبرگزاری ایسنا آن را منتشر کرده، با اشاره به مطالبی که «جاعلان» به نام او در فضای مجازی منتشر می‌کنند، تأکید کرده که «هیچ سایت و صفحه‌ای در فضای مجازی» ندارد و وکیلش «شکایت صریح» او را در این مورد به پلیس فتا ارائه داده است.

انتشار و دست‌به‌دست کردن گزین‌گویه‌های نویسندگان و هنرمندان ایرانی و غیرایرانی در شبکه‌های اجتماعی طرفداران بسیاری دارد. با این حال، از چندین سال پیش انتشار گزین‌گویه‌های جعلی به نام شخصیت‌های تاریخی و معاصر معروف نیز رواج یافته تا جایی که در برخی موارد حتی جنبه طنز به خود گرفته است.

«گزین‌گویه» که معادل اصطلاح قدیمی «کلمات قصار» است، به گفتار یا نوشتاری موجز برای تعریف یا بیان فکر یا روایت وضعیتی خاص گفته می‌شود.

گزین‌گویه‌ها معمولاً از لابه‌لای نوشته‌ها و آثار فیلسوفان، نویسندگان و هنرمندان انتخاب می‌شوند.

شهریور سال گذشته نمایشگاهی از خوش‌نویسی ۱۲۰ جمله برگزیده از متن کتاب‌های محمود دولت‌آبادی برپا شد که انتخاب و خوش‌نویسی آنها برعهده حدیث پویان‌مهر بود و آقای دولت‌آبادی نیز مستقیماً بر آن نظارت داشت.