۱۵ اوت: برگزاری مراسم در روز «تسلیم‌شدن ژاپن»، «آزادی کره» و «استقلال هند»

زندانیان ژاپنی در ۱۵ اوت ۱۹۴۵ در گوام با سرهای افکنده به اعلامیه امپراتور هیروهیتو در مورد تسلیم بی‌قید و شرط ژاپن گوش می‌دهند

کشورهای آسیایی در سالروز تسلیم شدن ژاپن در جنگ دوم جهانی و نیز سالروز استقلال کشورهای خود، مراسم یادبود برگزار کردند.

پانزدهم ماه اوت، روز موسوم به «پیروزی بر ژاپن» یا «پیروزی در اقیانوس آرام»، همزمان با تسلیم شدن ژاپن در برابر نیروهای متفقین در جنگ دوم جهانی‌ست.

برای بسیاری، به‌ویژه در قاره آسیا، این روز عملا پایان جنگ دوم محسوب می‌شود. چند روز پیش از تسلیم‌شدن ژاپن، ارتش آمریکا هیروشیما و ناگازاکی را با دو بمب اتمی هدف قرار داد.

در ایالات متحده، دوم سپتامبر که که ژاپن به صورت رسمی سند تسلیم را امضا کرد، پایان جنگ دوم به‌شمار می‌رود. در اسناد تاریخی نیز دوم سپتامبر به‌طور رسمی روز پایان جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود.

جنگ دوم بین ۷۰ تا ۸۵ میلیون کشته برجای گذاشت که بیشتر آن‌ها غیرنظامی و بسیاری نیز روس و چینی بودند.

۱۵ اوت/۲۴ مرداد در عین حال برابر است با روز «آزادی ملی» در کره جنوبی و کره شمالی و روز استقلال هند. در ژاپن نیز در چنین روزی مراسمی برگزار می‌شود که در مواردی مانند سال جاری خبرساز می‌شود.

در هند نخست‌وزیر نارندرا مودی، در جمع شماری از شهروندان گفته «هند باید در داخل به فقر پایان دهد، و در عرصه جهانی جایگاه خود را بازیابد».

روز ۱۵ اوت ۱۹۴۷ پارلمان بریتانیا قانون استقلال هند را تصویب کرد.

در کره جنوبی، رئیس‌جمهوری مون جه‌این، در روز موسوم به «آزادی ملی»، در حالی‌که تنش‌های سیاسی و اقتصادی بین سئول و توکیو بالا گرفته، خواستار همکاری و گفت‌وگو با ژاپن شده‌است.

در همین روز اما نخست‌وزیر ژاپن، شینزو آبه، برای معبد جنجال‌برانگیز «یاسوکونی» در توکیو، دعا کرده‌است، هرچند شخصا به آن نرفته است.

برای بسیاری در چین و شبه‌جزیره کره، این معبد که برای گرامیداشت سربازان و فرماندهان ژاپنی بنا شده، یادآور دوران سرکوب و کشتار است.

رئیس‌جمهوری روسیه نیز روز «آزادی ملی» را به رهبر کره شمالی تبریک گفته‌است.

۱۵ اوت در استرالیا و نیوزیلند نیز «روز پیروزی» یا «پیروزی در اقیانوس آرام» محسوب می‌شود.