وزارت خارجه جمهوری اسلامی: گام سوم کاهش تعهدات برجامی در حال طراحی است

به گفته چند مقام جمهوری اسلامی، مرحله سوم کاهش تعهدات برجامی، استفاده از سانتریفیوژهای نسل جدید خواهد بود

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، با اشاره به اینکه اقدامات طرف اروپایی از جمله رئیس جمهور فرانسه برای توقف کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی هنوز به نتیجه نرسیده است گفت: گام سوم در این باره «در حال طراحی است».

عباس موسوی در نشست خبری روز دوشنبه‌اش با اشاره به گفت‌و‌گوهای تلفنی حسن روحانی با امانوئل مکرون، سفر مقامات دو کشور و «رد و بدل شدن مکتوبات» گفت: «تا این لحظه رایزنی‌ها درخصوص اجرای تعهدات اروپایی‌ها به نتیجه نرسیده است».

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی اشاره‌ای به جزئیات گام سوم احتمالی ایران در کاهش تعهدات برجامی‌اش نکرد اما در یک هفته اخیر شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله محمدابراهیم رضایی، رئیس کمیته هسته‌ای مجلس، گفته‌اند یکی از اقدامات این مرحله، راه‌اندازی سانتریفیوژهای «آی‌آر ۸» و «آی‌آر ۶» خواهد بود.

روز یکشنبه نیز یک نماینده مجلس به نقل از علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، گفت که جمهوری اسلامی بر روی سانتریفیوژهای نسل «آی‌آر۶» و «آی‌آر۷» کار کرده و «آی‌آر ۸» را نیز در دستور کار دارد.

جمهوری اسلامی از ۱۸ اردیبهشت امسال دو مهلت ۶۰ روزه به طرف‌های اروپایی برای نجات برجام داده و در هر مرحله برخی از تعهداتش اتمی‌اش ذیل برجام را متوقف کرده است.

در مرحله اول ایران اعلام کرد که دیگر به محدودیت ذخیره اورانیوم غنی‌سازی که ۳۰۰ کیلوگرم است پایبند نخواهد بود. در گام دوم نیز تهران گفت غنی‌سازی را از سطح ۳.۶۷ درصد به ۴.۵ درصد افزایش داده است.