سردیس قیصر امین‌پور هم دزدیده شد

سابقه سرقت‌های سریالی مجسمه‌های شهر تهران به سال ۱۳۸۹ بازمی‌گردد

سردیس قیصر امین‌پور، شاعر فقید معاصر، که در سال ۱۳۹۲ در میدانی به نام او در سعادت‌آباد تهران نصب شده بود، شامگاه یک‌شنبه، سوم شهریور، دزدیده شد.

سرقت سریالی مجسمه‌ها در تهران از سال ۱۳۸۹، با سرقت مجسمه‌های ستارخان و باقرخان آغاز شد و طی فاصله‌ای کوتاه شمار زیادی از مجسمه‌های برنزی کوچک و بزرگ در گوشه‌وکنار تهران دزدیده شدند.

به‌ گزارش خبرگزاری ایرنا، تاکنون نه سرنوشت مجسمه‌های دزدیده‌شده معلوم شده و نه هیچ رد و نشانی از سارقان کشف شده است و به‌ گفته مجتبی موسوی، معاون فرهنگی سازمان زیباسازی تهران، «امیدی به پیدا شدن مجسمه قیصر امین‌پور نیست».

در این باره، حسن خلیلی‌آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران، گفته است: «دزدیدن این مجسمه‌ها کار افراد عادی و دزدان معمولی نیست.»

آقای خلیل‌آبادی همچنین با بیان این‌ که این ماجرا «شاید اصلاً دزدی نباشد»، به سرقت‌های سریالی مجسمه‌های شهر اشاره کرده و افزوده است که سرقت مجسمه‌ها «یک مسئله مشکوک و مبهم است».

پیروز حناچی، شهردار تهران، نیز در واکنش به خبر دزدیده شدن مجسمه قیصر امین‌پور گفت: «ما در زمینه گم شدن دریچه‌های چدنی کف خیابان هم مسئله داریم که باید پیگیری و حل شود.»

در گزارشی دیگر، علیرضا لطفی، رئیس پلیس آگاهی تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با رد شایعه دستگیری دزد مجسمه‌ها اعلام کرد که تاکنون هیچ‌ کس به اتهام سرقت مجسمه‌ها دستگیر نشده است.