عباس عراقچی روز دوشنبه به پاریس می‌رود

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه، روز دوشنبه ۱۱ شهریور ماه در راس هیئتی، برای گفت‌وگو در مورد «پیشنهاد مطرح‌شده بین ایران و فرانسه»، به پاریس می‌رود.

محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، بدون ارائه جزئیاتی به تلویزیون دولتی ایران گفته «یک تیم اقتصادی از بخش‌های مختلف نیز در این جلسه حضور دارند تا ابعاد این پیشنهادها روشن شود».

آقای واعظی گفته «پیشنهادی دو هفته گذشته بین ایران و فرانسه رد و بدل و به ما ارائه شد. بخش‌های قابل توجهی از این پیشنهاد را تغییر دادیم».

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ایران افزوده این پیشنهاد «حاصل نتیجه پنج ساعت مذاکره تلفنی روسای جمهوری ایران و فرانسه است».

حسن روحانی و امانوئل مکرون، روسای جمهوری ایران و فرانسه، روز گذشته تلفنی گفت‌وگو کرده بودند.

آقای روحانی «تلاش‌های پاریس در راستای حفظ برجام را مُجدانه» توصیف کرده اما در عین حال هشدار داده بود «اگر اروپا نتواند تعهدات خود را عملیاتی کند، ایران گام سوم در کاهش تعهدات برجامی را به اجرا خواهد رساند».

رئیس‌جمهوری اسلامی گفته بود برای مذاکره در مورد مسائل جزئی‌تر «نشستی میان کارشناسان اقتصادی ایران و فرانسه در پاریس برگزار می‌شود».

فرانسه در ماه‌های اخیر تلاش‌های دیپلماتیک گسترده‌ای را برای کاستن از تنش بین ایران و آمریکا و همچنین حفظ برجام انجام داده است.

دولت دونالد ترامپ در بهار گذشته با اعلام این‌که توافق اتمی دوره باراک اوباما و تهران، «ناکارآمد» و به گفته آقای ترامپ «فاجعه‌بار» است، از آن خارج شد و تحریم‌ها را نیز بازگرداند. ایالات متحده خواستار دستیابی به توافق «بهتر و جامع‌تری» شده‌است.