دبیرکل سازمان ملل در مورد افزایش تحرکات داعش در افغانستان هشدار داد

یک عضو حکومت اسلامی در بازداشت نیروهای امنیتی افغانستان در جلال‌آباد

آنتونیو گوترش در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل، گروه حکومت اسلامی در افغانستان را گروهی قابل تغییر و قابل احیا توصیف کرده و در مورد افزایش تحرکات آن‌ها در یک سال گذشته هشدار داده‌است.

در گزارش آقای گوترش گفته شده با وجود موفقیت‌های گسترده در عملیات علیه «داعش» این گروه همچنان می‌تواند خود را با شرایط تغییر داده و به یک تهدید تبدیل شود.

دبیرکل سازمان ملل می‌گوید بین ماه ژوئن و سپتامبر، در مجموع ۱۸۳ مورد رخداد در ارتباط با گروه حکومت اسلامی ثبت شده که دو برابر همین رقم در بازه زمانی مشابه در سال گذشته‌ است.

در این گزارش محتاطانه در مورد پا گرفتن روند صلح در افغانستان ابراز امیدواری شده و در عین حال تاکید شده که این روند تنها در صورتی موفق خواهد بود که فراگیر باشد، حقوق همه شهروندان افغانستان را تامین کند و بر پایه یک اجماع گسترده شکل گیرد.

گزارش گوترش به شورای امنیت پیش از آن‌که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، مذاکرات صلح با طالبان را متوقف کند تهیه شده‌است.

آقای ترامپ در ۱۷ شهریور ماه اعلام کرد مذاکرات صلح با گروه طالبان را، در پی حمله اخیر آن‌ها در کابل که به کشته‌شدن یک سرباز آمریکایی و ۱۱ تن دیگر انجامید، لغو کرده‌است.

او روز دوشنبه با تاکید بر پایان مذاکرات گفت دولت او موضوع کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان را نیز بررسی می‌کند.