شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستار آزادی استاد ایرانی زندانی در آمریکا شد

مسعود سلیمانی، استاد دانشگاه تربیت مدرس (راست)

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی روز چهارشنبه ۲۰ شهریور، در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن بازداشت مسعود سلیمانی، استاد دانشگاه تربیت مدرس، در آمریکا، خواستار پیگیری موضوع توسط مجامع علمی و دانشگاهی و وزارت خارجه ایران شد.

مسعود سلیمانی پژوهشگر در زمینه سلول‌های بنیادی و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس است که معاون پژوهش و فناوری این دانشگاه اوایل سال جاری اعلام کرد روز ۱۵ مهر ۹۷ هنگام ورود به آمریکا «به دلایل نامعلوم» بازداشت شده است.

بنا به برخی گزارش‌ها، دو ایرانی دیگر به‌ نام‌ محبوبه قائدی و مریم جزایری نیز که از دانشجویان سابق آقای سلیمانی بوده‌اند در ارتباط با او بازداشت شده، اما به قید وثیقه آزاد شدند.

برخی رسانه‌های آمریکا اتهام این سه نفر را «نقض تحریم‌های آمریکا» ذکر کرده‌اند.

به‌ گزارش خبرگزاری فارس، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در بیانیه خود با اشاره به گذشت بیش از ۱۱ ماه از بازداشت «خودسرانه» مسعود سلیمانی اضافه کرده است که «دولت آمریکا با اتهام نقض تحریم به این دانشمند برجسته که اتهامی واهی است و با زیر پا گذاشتن پروتکل‌های دانشگاهی و تحقیقاتی، مدام زمان برگزاری دادگاه مسعود سلیمانی را به تعویق میاندازد».

پیشتر وب‌سایت دیلی ریپورت اعلام کرده بود که مریم جزایری، یکی از دو دانشجوی مسعود سلیمانی، در سال ۲۰۱۶ در حال سفر به ایران «یک ماده هورمون رشد را برای آقای سلیمانی می‌برد»، اما این ماده توسط پلیس گمرک فرودگاه ضبط می‌شود و این پرونده از همان زمان تشکیل شده است.