انتقاد سناتور مورفی از برابر انگاشتن جمهوری اسلامی و حوثی‌های یمن

سناتور مورفی

سناتور دمکرات کریس مورفی در واکنش به گفته‌های مایک پومپئو در مورد نقش ایران در حملات پهپادی اخیر به تاسیسات نفتی عربستان، از «برابر انگاشتن ایران و حوثی‌ها» انتقاد کرده‌است.

کریس مورفی، عضو کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده از ایالت کنتیکت، در واکنش به توئیت آقای پومپئو، نظر خود را در حساب کاربری‌اش در توئیتر بیان کرده‌است.

وزیر خارجه آمریکا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته است «تهران در پشت حدود ۱۰۰ حمله به عربستان سعودی قرار دارد، این در حالی است که روحانی و ظریف وانمود می‌کنند در حال توسل به دیپلماسی هستند».

او افزوده «در میانه تمام درخواست‌ها برای کاهش تنش، ایران اکنون حمله بی‌سابقه‌ای به منبع تامین انرژی جهان انجام داده است. هیچ مدرکی و نشانه‌ای در دست نیست که این حملات از یمن صورت گرفته است».

آقای مورفی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته است «این ساده‌انگاری فاقد حس مسئولیت است و داخل شدن در جنگی بی‌مفهموم که [به ما تحمیل نشده بلکه] ناشی از انتخاب خود ماست».

سناتور کریس مورفی افزوده است «سعودی‌ها و حوثی‌ها در جنگ هستند. سعودی‌ها به حوثی‌ها حمله می‌کنند و حوثی‌ها هم با حمله پاسخ می‌دهند. ایران از حوثی‌ها حمایت می‌کند و یک بازیگر بد است، ولی به این سادگی هم نیست که حوثی‌ها=ایران».

پیشتر سناتور جمهوری‌خواه لیندسی گراهام، در واکنش به رخدادهای اخیر خواستار حمله نظامی آمریکا به تاسیسات نفتی ایران به تلافی حملات حوثی‌ها شده بود.

آقای گراهام گفته بود «حکومت ایران به صلح علاقه‌ای ندارد. آنها دنبال سلاح هسته‌ای و سلطه منطقه‌ای هستند».

حمله روز شنبه به تاسیسات و میدان نفتی بقیق و خریص در عربستان، تولید نفت این کشور را به پنج میلیون بشکه، یعنی نصف تولید روزانه، کاهش داده‌است. البته دولت آمریکا گفته آماده است این کاهش را جبران کند.

شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران روز شنبه مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند. وزیر خارجه آمریکا می‌گوید کشورش در همکاری با هم‌پیمانان خود «ایران را به دلیل تجاوزهایش پاسخگو خواهد کرد».

مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به اتهام‌های واردشده نشان نداده‌اند.