سناتور سندرز: کنگره اجازه نمی‌دهد آمریکا به‌خاطر عربستان وارد جنگ شود

سناتور برنی سندرز

سناتور دمکرات برنی سندرز در واکنش به توئیت دونالد ترامپ در مورد «آمادگی اقدام نظامی» پس از حملات پهپادی به عربستان، گفته کنگره چنین اجازه‌ای نمی‌دهد.

سناتور سندرز، از سناتورهای ارشد حزب دمکرات و از نامزدهای اصلی رقابت‌های درون‌حزبی این تشکل سیاسی برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ است.

آقای سندرز ساعاتی پس از توئیت آقای ترامپ در حساب کاربری خود در توئیتر خطاب به رئیس‌جمهوری کشورش نوشت «قانون اساسی ایالات متحده کاملا واضح است. تنها کنگره [آمریکا] و نه رئیس‌جمهوری می‌تواند اعلام جنگ کند».

آقای سندرز ادامه داده «و کنگره چنین اجازه‌ای را به شما نمی‌دهد، که چون دیکتاتوری خشونت‌گرای سعودی از شما خواسته، وارد جنگ فاجعه‌بار دیگری در خاورمیانه بشوید».

پیش از این دونالد ترامپ در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته بود «به تاسیسات عرضه نفت عربستان سعودی حمله شده‌است. دلایلی وجود دارد که باور کنیم مقصر را می‌شناسیم، بسته به تائید (این‌که عامل حملات کیست) آماده اقدام نظامی هستیم. اما منتظریم تا پادشاهی [سعودی] بگوید به باور آن‌‌ها چه کسی عامل حملات بوده، و این‌که تحت چه شرایطی دست به اقدام خواهیم زد».

تاسیسات نفتی در بقیق و میدان نفتی خریص، روز شنبه هدف حملات گسترده پهپادی قرار گرفتند.

حوثی‌های یمن می‌گویند حملات کار آن‌هاست. اما مقام‌های دولت ایالات متحده و نیز برخی دیگر از چهره‌های نزدیک به آن، جمهوری اسلامی را متهم به طرح‌ریزی و انجام حملات کرده‌اند.

تهران این اتهام را رد کرده‌است.