دختر جوان سوئدی برنده جایزه «سفیر وجدان» سازمان عفو بین‌الملل شد

گرتا تونبرگ، نوجوان فعال محیط زیست از سوی سازمان عفو بین‌الملل برنده جایزه «سفیر وجدان» در سال ۲۰۱۹ اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گرتا تونبرگ که در واشنگتن به سر می‌برد، پس از دریافت این جایزه بر مبارزه برای دفاع از محیط زیست و آینده جهان تاکید کرد و گفت هنوز بسیاری از مردم «حاضر نیستند درباره تغییرات اقلیمی اقدامی کنند».

این دختر جوان سوئدی در طول یک‌سال گذشته به سمبل اعتراض‌های گسترده و مداوم نوجوانان درباره تغییرات اقلیمی و بحران‌های محیط زیستی تبدیل شده است.

گرتا تونبرگ اوایل شهریور امسال در اقدامی اعتراضی و جسورانه با یک قایق که از انرژی باد و خورشید استفاده می‌کرد، اقیانوس اطلس را طی کرد و هفته گذشته پس از یک سفر ۱۵ روزه به نیویورک رسید.

او که تا حد ممکن از وسایل نقلیه‌ای مانند هواپیما که سوخت فسیلی استفاده می‌کنند، پرهیز می‌کند، این حرکت نمادین را برای جلب توجه بیشتر افکار عمومی به تغییرات اقلیمی انجام داد.

جایزه «سفیر وجدان» که از سال ۲۰۰۳ از سوی سازمان ملل به چهره‌های برجسته جهانی اهدا می‌شود، تاکنون به چهره‌هایی چون نلسون ماندلا، واسلاو هاول، رئيس‌جمهور پیشین چک و ملاله یوسف‌زی، فعال حقوق بشر پاکستانی اهدا شده است.

جنجالی‌ترین جایزه مربوط به سال ۲۰۰۹ است که به آنگ سان سوچی، رهبر حزب حاکم میانمار اهدا شد. سازمان عفو بین‌الملل سال ۲۰۱۸ اعلام کرد به دلیل بی‌تفاوتی خانم سوچی به سرکوب اقلیت مسلمانان توسط ارتش میانمار این جایزه را پس می‌گیرد.