نخست‌وزیر بریتانیا در دیدار با روحانی خواستار آزادی دوتابعیتی‌های زندانی شد

این تصویر از حسن روحانی و بوریس جانسون در دسامبر سال ۲۰۱۷ و در زمان دیدار وزیر خارجه بریتانیا (آقای جانسون در آن زمان) از تهران گرفته شده‌است.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، از حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، خواسته تا شرایط آزادی نازنین زاغری و دیگر شهروندان دوتابعیتی زندانی در ایران را فراهم کند.

آقای جانسون و آقای روحانی دوم مهر ماه در حاشیه گردهمایی سران ملل متحد در نیویورک، دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.

بوریس جانسون از حسن روحانی خواسته روند آزادی شهروندان بریتانیایی-ایرانی را «به پیش بیاندازد».

او می‌گوید مذاکرات پیشین دو طرف «سازنده بود هرچند همچنان نتیجه‌ای نداشته‌ است».

نازنین زاغری-رتکلیف، کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز، فروردین ۱۳۹۵ در سفر به ایران بازداشت شد. او با اتهام «تلاش برای براندازی» حکومت ایران، به پنج‌سال زندان محکوم شده‌است. اتهام‌هایی که خانم زاغری و وکیلش رد کرده‌اند.

در بیانیه‌ای که سخنگوی آقای جانسون منتشر کرده، نخست‌وزیر بریتانیا در دیدار خود با رئیس‌جمهوری اسلامی در مورد «اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه، از جمله حمله به تاسیسات نفتی عربستان» ابراز نگرانی کرده است.

رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا روز اول مهرماه در بیانیه مشترکی اعلام کرده بودند که ایران را مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی می‌دانند. حوثی‌های یمن می‌گویند آن‌ها این حملات را انجام داده‌اند.

حسن روحانی در واکنش به این بیانیه آن را «اتهام‌زنی بی‌اساس به جمهوری اسلامی ایران» توصیف کرده‌ است.

بوریس جانسون در عین حال از توافق اتمی با ایران حمایت کرده و همزمان خواستار گفت‌وگو، «از جمله برای دستیابی به یک توافق فراگیر در پی» توافق فعلی شده‌است.

نخست‌وزیر بریتانیا همچنین در پیوند با اظهارات رئیس‌جمهوری فرانسه در این مورد که اگر حسن روحانی نیویورک را بدون دیدار با دونالد ترامپ ترک کند، «فرصتی سوخته‌است» گفته «فکر می‌کنم، من هم با امانوئل [مکرون] هم‌عقیده هستم».