ادامه اعتراضات و خشونت‌ها در هنگ‌کنگ در آستانه «روز ملی جمهوری خلق چین»

در آستانه مهم‌ترین مراسم حکومتی چین، اعتراضات مخالفان سیاست‌های نزدیک به پکن در هنگ‌کنگ، همراه با خشونت و درگیری، در روزهای آخر هفته ادامه پیدا کرده‌است.

روز یک‌شنبه معترضان و پلیس درگیر شدند. نیروهای پلیس اقدام به شلیک گاز اشک‌آور، استفاده از خودروهای آب‌پاش و رنگ‌پاش و گلوله‌های لاستیکی کرده‌اند.

معترضان نیز در برخی مناطق آتش برپا کردند و با مواد آتش‌زا و کوکتل مولوتف با نیروهای امنیتی درگیر شده‌اند.

روز دوشنبه هشتم مهر ماه فعالیت ایستگاه‌های مترو به روند عادی بازگشته و فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و مغازه‌هایی که از صبح یک‌شنبه برای جلوگیری از تخریب و خسارت کرکره‌ها را پایین کشیده بودند، کار خود را از سر گرفته‌اند.

با این حال اوضاع در این شبه‌جزیره در جنوب چین ناآرام است و مخالفان و معترضان به سیاست‌های پکن گفته‌اند دست به اعتصاب خواهند زد و روز سه‌شنبه نیز اعتراضات و راه‌پیمایی‌های تازه‌ای برپا خواهند کرد.

اول اکتبر، نهم مهر ماه، روز ملی جمهوری خلق چین است؛ مهم‌ترین مراسم حکومتی در جمهوری خلق و مناطقی که تحت سیاست موسوم به «یک کشور و دو سیستم» اداره می‌شوند، که شامل هنگ‌کنگ و ماکائو می‌شود.

با این حال اعتراضات بیشتر از سه ماه است که در هنگ‌کنگ ادامه دارد، و در حالی که گفته می‌شد اداره‌کنندگان این منطقه تلاش خواهند کرد تا جلوی سرایت آن به مراسم اول اکتبر گرفته شود، اما رخدادهای آخر هفته نشان داد این تلاش‌ها فرجامی نیافته‌است.

کری لم، رهبر امور اجرایی هنگ‌کنگ، که عملا ارشدترین مقام اداری محسوب می‌شود، قرار است روز دوشنبه برای شرکت در مراسم اول اکتبر راهی پکن شود.

خانم لم و سیاست‌های او در مرکز اعتراضاتی قرار گرفته که اکنون گستره و خواسته‌های به‌مراتب بیشتری پیدا کرده‌است.