گزارش دیدبان حقوق بشر از «اثر منفی» تحریم‌ها بر میزان دسترسی ایرانیان به نیازهای اولیه

سازمان دیدبان حقوق‌بشر در گزارشی تازه می‌گوید که تحریم‌های فراگیر ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران بر نیازهای بشری مردم ایران از جمله سلامت میلیون‌ها نفر اثر منفی گذاشته است.

در این گزارش ۴۷ صفحه‌ای که روز سه‌شنبه، هفتم آبان‌ماه، منتشر شد آمده است که تحریم‌های اقتصادی آمریکا، اگرچه شامل غذا و دارو نمی‌شود، بیشتر از همه بر زندگی افرادی اثر گذاشته است که بیماری‌های خاص یا نیاز به دارو و درمان ویژه دارند.

این نهاد مدافع حقوق بشر می‌افزاید که وسواس و احتیاط بیش از حد نهادهای مالی مانند بانک‌ها یا شرکت‌های دارویی عامل تاثیرگذاری در این زمینه است.

دیدبان حقوق بشر در گزارش خود اضافه کرده است که اگرچه تحریم‌ها توان حکومت ایران در فراهم کردن نیاز‌های شهروندانش را کاهش داده، اما وضعیت کنونی وظیفه حکومت برای تامین حقوق‌ اولیه انسان‌های را نفی نمی‌کند.

در این زمینه به لزوم جلوگیری از فساد و رفع سوء استفاده از منابع اشاره شده است.

در آستانه انتشار این گزارش، وزارت خزانه‌داری و خارجه ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کردند کشورها و شرکت‌هایی که قصد دارند در زمینه‌های مجاز با ایران معامله کنند، باید طبق مقررات دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی آمریکا، تمامی اطلاعات مربوط به این معاملات را ارائه دهند.

در این بیانیه تاکید شده که سازوکار جدید کمک خواهد کرد که جامعه بین‌الملل با «هوشیاری بیشتری» در تجارت بشردوستانه با ایران مشارکت کند.