نماینده مجلس: پیشنهاد نایب‌ رئیس برای قائم‌مقام اجرایی رهبری «طعنه‌آمیز» بود

جلال میرزایی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس

جلال میرزایی، از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس، گفته است سخنان مسعود پزشکیان، نایب‌ رئیس مجلس، در مورد انتخاب «قائم‌مقام اجرایی» برای رهبر جمهوری اسلامی «طعنه‌آمیز و کنایی» بوده، اما رسانه‌های اصولگرا آن را به‌ عنوان «طرح اصلاح‌طلبان برای ایجاد قائم‌مقام رهبری» منتشر کرده‌اند.

بیشتر در این باره: تایید خبر پیشنهاد قائم مقام برای خامنه‌ای «از طرف نزدیکان روحانی»

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئيسه مجلس ایران، روز سه‌شنبه ۱۴ آبان به خبرگزاری تسنیم گفته بود که پیشنهاد انتخاب «قائم مقام اجرایی» برای رهبر جمهوری اسلامی توسط مسعود پزشکیان در جلسه هیئت رئيسه مجلس مطرح شده است.

جلال میرزایی در گفت‌وگو با روزنامه سازندگی گفته است ماجرا به سخنان «طعنه‌آمیز و کنایی» مسعود پزشکیان به یکی از اعضای «جبهه پایداری» در حاشیه یکی از جلسات هیئت رئیسه باز‌می‌گردد.

بنا به روایت آقای میرزایی، مسعود پزشکیان چند ماه پیش در دفاع از دولت گفته بود «حالا که دولت اختیار چندانی ندارد و بیشتر امکانات هم در دست نهادهای انتصابی و البته منصوب به اصولگرایان است، اینها هم که مسئولیتی نمی‌پذیرند و همه‌ چیز را به گردن دولت می‌اندازند، یکباره بیایید و به جای رئیس‌ جمهور یک قائم مقام اجرایی برای رهبری تعریف کنید و خیال خودتان را راحت کنید.»

روزنامه سازندگی این موضوع را از چند نفر از اعضای هیئت رئیسه نیز جویا شده و آنان گفته‌اند که «چنین موضوعی در هیئت رئیسه و مجلس مطرح نشده است».

بیشتر در این باره: نماینده مجلس: پیشنهاد حامیان روحانی مبنی بر انتصاب قائم مقام برای رهبر رد شد

نخستین بار، امیرحسین قاضی‌زاده، دبیر هیئت رئیسه مجلس ایران، ۱۰ آبان، این خبر را در گفت‌وگو با یک برنامه تلویزیونی طرح کرد و گفت برخی نمایندگان حامی دولت حسن روحانی پیشنهاد داده بودند که رئيس‌‌ جمهور ایران به عنوان «قائم‌مقام اجرایی رهبر» منصوب شود، ولی علی لاریجانی، رئيس مجلس ایران، با آن مخالفت کرده است.

تاکنون مسعود پزشکیان درباره این موضوع واکنشی نشان نداده است.

در ماه‌های گذشته، حسن روحانی، رئيس‌‌ جمهور، چند بار با اشاره به شرایط اداره کشور در دوران جنگ ایران و عراق، خواستار تشکیل شورایی مانند «شورای عالی پشتیبانی جنگ» شده است.