فرهاد میثمی به زندان رجایی‌شهر منتقل شد

در پی انتشار خبر انتقال فرهاد میثمی، زندانی سیاسی، به مکانی نامعلوم، ضیاء نبوی به‌ نقل از مادر این زندانی سیاسی، از انتقال او از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر خبر داد.

ضیاء نبوی، کنشگر مدنی، روز یک‌شنبه، ۱۹ آبان، با اعلام این خبر در توئیتر خود اضافه کرد که «سال‌هاست تبعید زندانیان از اوین به رجایی‌شهر روشی مرسوم برای تنبیه زندانیان سیاسیِ غیرمطیع به شمار می‌رود».

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نیز اعلام کرد که در ساعات پایانی شب شنبه ۱۸ آبان‌ماه ۹۸، فرهاد میثمی از بند ۸ زندان اوین به بند ۴ سالن ۱۱ زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد.

محمد حبیبی و فرهاد میثمی از یک ماه پیش در اعتراض به شرایط زندان اعلام کردند که از رعایت قوانین سر باز می‌زنند. آنها از دو هفته پیش نیز ممنوع‌الملاقات شده بودند.

تا این لحظه، مقامات قضایی درباره دلیل این انتقال توضیحی نداده‌اند.

با این حال، چند سال پیش غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه و رئیس پیشین سازمان زندان‌ها، گفته بود که «در تهران زندان‌های متعددی وجود دارد که سازمان زندان‌ها تلاش کرده برخی از زندان‌ها را به جرائمی خاص اختصاص دهد. برای مثال جرائم خشن اختصاص به زندان‌ رجایی‌شهر تهران دارد».

فرهاد میثمی در مهرماه سال جاری در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه ایران، نسبت به مدیریت زندان اوین اعتراض و مدیر جدید این بازداشتگاه را به «نقض بی‌سابقه» حقوق زندانیان متهم کرده بود.

آقای میثمی پزشک و فعال مدنی است که از مردادماه سال گذشته زندانی است و به پنج سال زندان محکوم شده است.

صدیقه پیش‌نماز، مادر آقای میثمی، در مصاحبه با رادیوفردا گفته بود که دلیل بازداشت پسرش داشتن تعدادی نشان سینه بوده که روی آنها نوشته شده بود «من به حجاب اجباری اعتراض دارم».