«تنها پنج سال» از حکم کیومرث مرزبان مشمول عفو شده است

کیومرث مرزبان، طنزنویس

محمدحسین آقاسی، وکیل دادگستری می‌گوید تنها پنج سال از ۱۱ سال حکم کیومرث مرزبان، طنزنویس، مشمول عفو شده است.

آن‌ طور که آقای آقاسی توئیت کرده شش سال دیگر از حکم این نویسنده هنوز باقی مانده است.

این خبر پس از آن اعلام شده که در روزهای اخیر اخباری مبنی بر عفو چند روزنامه‌نگار و هنرمند از جمله پگاه آهنگرانی، صبا آذرپیک، پوریا عالمی، کیومرث مرزبان، حسین جنتی و حسین قدیانی، از سوی رهبر جمهوری اسلامی به درخواست ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، منتشر شد.

توئیت آقاسی نخستین گزارش درباره عفو شماری از اهالی رسانه و فرهنگ به درخواست آقای رئیسی است. هنوز از وضعیت احکام مورد عفو یا تخفیف علی خامنه‌ای خبری در دست نیست.

این نخستن‌ بار است که رئیس قوه قضائیه در فهرست درخواستی خود برای عفو، نام شماری از اهالی فرهنگ و رسانه را نیز قرار داده است.

رسانه‌های محافظه‌کار مانور خبری بسیاری بر این موضوع دادند و آن را نشانه «حسن‌ نیت» رئیس جدید قوه قضائیه اعلام کردند.

محمدحسین آقاسی نیز با اشاره به این که این «اولین بار است که محکومین امنیتی مشمول عفو می‌شوند»، ابراز امیدواری کرده که «شهریور سال آینده که [کیومرث مرزبان] یک سوم [حبسش] را پشت سرمی‌گذارد، با آزادی مشروطش موافقت و آزاد شود.»

وکیل کیومرث مرزبان پیشتر در گفت‌وگو با رادیوفردا گفته بود آقای مرزبان با پنج اتهامِ «ارتباط با دولت متخاصم، اهانت به مقدسات، اهانت به رهبری، اهانت به مسئولان نظام، و اجتماع و تبانی علیه نظام» مواجه بوده که از اتهام «اجتماع و تبانی» تبرئه شده، اما بابت چهار اتهام دیگر به بیش از ۲۳ سال و سه ماه حبس محکوم شده است.

پس از تأیید این حکم در دادگاه تجدیدنظر، ۱۱ سال از آن اجرایی می‌شود.

شهریور سال گذشته «کمپین حقوق بشر» با انتشار خبر بازداشت کیومرث مرزبان اعلام کرد که وی حدود یک سال قبل از آن برای دیدار با «مادربزرگ بیمارش» به ایران بازگشته بود و روز ۴ شهریور مأموران اطلاعات سپاه او را بازداشت کردند.