آغاز به کار رافائل گروسی به عنوان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

رافائل ماریانو گروسی

رافائل ماریانو گروسی، دیپلمات آرژانتینی که آبان ماه سال جاری بعد از مرگ یوکیا آمانو به مدیرکلی آژانس انرژی اتمی انتخاب شده بود، از روز سه‌شنبه ۱۲ آذر با تأیید تشریفاتی شورای حکام و کنفرانس عمومی آژانس، رهبری این نهاد بین‌المللی را در دست می‌گیرد.

رافائل گروسی پیش از نماینده آرژانتین در آژانس، رئیس کابینه در دفتر مدیرکل سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی و سپس به مدت سه سال رئیس کابینه مدیرکل آژانس (یوکیا آمانو) در امور سیاسی بود.

آغاز به کار آقای گروسی در حالی است که ایران از اردیبهشت امسال طی چندین نوبت از تعهدات هسته‌ای خود عدول کرده و کشف آثار اورانیوم با منشأ انسانی در سایت تورقوزآباد نیز طی ماه‌های گذشته جنجالی شده است.

آژانس ۳۰ آبان‌ماه سال جاری، از ایران خواست که در مورد وجود ذرات اورانیوم در «یک سایت اعلام نشده» توضیح دهد. منابعی به خبرگزاری‌های بین‌المللی گفته‌اند، منظور از این سایت، تورقوزآباد است.

در همین زمینه بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، ۱۸ آبان گفت که «آلودگی با غنای بالا» در تورقوزآباد مطرح نیست و افزوده بود: «ذراتی که می‌توانند پرواز کنند هر جایی می‌تواند باشد».