آمریکا از هدف قرار گرفتن پهپادش در لیبی «به دست روسیه» خبر داد

یک ژنرال آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفت که پهپاد ایالات متحده که ماه گذشته در لیبی ناپدید شده بود، در واقع از طرف نیروهای نظامی و تجهیزات دفاع هوایی روسی مورد هدف قرار گرفته است.

استیون تاونسند، فرمانده نیروهای آمریکایی در آفریقا گفته است مستشاران نظامی روسی در لیبی حضور دارند و پهپاد آمریکایی را نه تنها مورد هدف قرار داده‌اند، بلکه از تحویل لاشه آن نیز خودداری می‌کنند.

بنا بر گزارش‌ها، نیروهای روسی از ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده شورشیان موسوم به «ارتش ملی لیبی» حمایت می‌کنند که در حال نبرد با دولت ملی مورد تایید سازمان ملل در لیبی است.

نیروی حفتر حدود دو ماه پیش تهاجم گسترده‌ای را برای تصرف شهر طرابلس آغاز کرده بود. گفته می‌شود مصر و امارات نیز از ژنرال حفتر حمایت می‌کنند.

روسیه قبلا حضور نظامی خود در کشور نفت‌خیز لیبی را انکار کرده و گفته بود شاید شرکت‌ها و نیروهای نظامی خصوصی روسیه در لیبی حضور داشته باشند، اما ارتش روسیه در لیبی نیست.

آقای تاونسند می‌گوید نیروهای روسی پهپاد آمریکایی را ساقط کرده‌اند و شاید ندانسته این کار را کرده باشند. «با این حال، آنها الان می‌دانند که این پهپاد متعلق به آمریکاست، اما از تحویل لاشه آن خودداری و اظهار بی‌خبری می‌کنند. من این را باور نمی‌کنم.»

آمریکا می‌گوید زمان مورد هدف قرار گرفتن پهپادش، نیروهای نظامی خصوصی روسی که در استخدام نیروهای تحت امر ژنرال حفتر هستند، مسئول حفاظت هوایی آن منطقه بوده‌اند.