آژانس بین‌المللی انرژی: ادامه عرضه «چشمگیر» نفت مازاد در جهان

چند روزی بعد از توافق اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه برای کاهش بیشتر تولید نفت، آژانس بین‌المللی انرژی طی گزارشی که پنج‌شنبه در سایت رسمی خود منتشر کرد، می‌گوید به رغم کاهش بیشتر تولید این کشورها، عرضه «چشمگیر» نفت مازاد در جهان به خاطر رشد تولید نفت دیگر کشورها، خصوصا آمریکا، برزیل و غنا ادامه خواهد داشت.

اوپک و کشورهای هم‌پیمان دو سالی است که تولید نفت خود را روزانه ۱.۲ میلیون بشکه کاهش داده بودند و اخیرا توافق کردند ۵۰۰ هزار بشکه دیگر هم کاهش دهند.

عربستان نیز توافق کرد علاوه بر سهم خود از این کاهش داوطلبانه ۴۰۰ هزار بشکه دیگر از تولیدش را بکاهد. بدین ترتیب، این کشورها تولید روزانه خود را سال آینده ۲.۱ میلیون بشکه کاهش می‌دهند.

با این حال، آژانس می‌گوید حتی اگر فرض کنیم کشورهایی مانند عراق که تاکنون هرگز به توافق کاهش تولید نفت پای‌بند نبودند نیز تولیدشان را طبق تعهدشان کاهش دهند، باز هم عرضه روزانه نفت مازاد در بازار در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ حدود ۷۰۰ هزار بشکه و در سه ماهه دوم سال حدود یک میلیون بشکه خواهد بود.

آمریکا که در سال جاری تولید روزانه نفت را ۱.۶ میلیون بشکه افزایش داده و در ماه نوامبر به صادرکننده خالص نفت خام تبدیل شده، انتظار می‌رود سال آینده نیز تولیدش ۱.۱ میلیون بشکه افزایش یابد.

ایران به همراه لیبی و ونزوئلا از توافق اوپک مستثنی شده، اما تولید روزانه‌اش از ۳.۸۳ میلیون بشکه در دوران قبل از تحریم های آمریکا به ۲.۱ میلیون بشکه در ماه گذشته سقوط کرده است.

بدین ترتیب به رغم کاهش تولید نفت کشورهای متعهد اوپک و هم‌پیمانان به همراه افت چشمگیر تولید نفت ایران و ونزوئلا، باز هم بازارهای جهانی با عرضه چشمگیر نفت مازاد مواجه هستند.