چین می‌گوید تنش‌ها بر سر کره شمالی دوباره در حال افزایش است

کیم جونگ‌اون و دونالد ترامپ رهبران کره شمالی و آمریکا سه بار تا کنون دیدا کرده‌اند

در آستانه سفر مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در امور کره شمالی، به چین، پکن می‌گوید به نظر می‌رسد تنش‌ها بر سر پیونگ‌یانگ بار دیگر روندی فزاینده به خود گرفته‌است؛ هرچند هنوز از مسیر مذاکره خارج نشده‌است.

استفن بیگون، نماینده ویژه آمریکا برای رسیدگی به مسئله کره شمالی، که در کره جنوبی به‌سر می‌برد، برای دیدار با مقام‌های چین راهی پکن شده‌است.

وزارت خارجه چین از سفر آقای بیگون استقبال کرده و گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفته مقام‌های همتا با او دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

از سوی دیگر لوئوُ جاهوئی، معاون وزیر خارجه چین، روز پنج‌شنبه ۲۸ آذر ماه ابراز امیدوار کرده است که واشینگتن و کره شمالی «خویشتن‌داری» نشان داده و «در میانه راه دیدار کنند».

به نظر می‌رسد اشاره این مقام چینی به این است که دو طرف از بخشی از خواسته‌های خود صرف نظر کنند تا به خط سیر میانه‌ای دست یابند.

مقام‌های آمریکایی بارها تاکید کرده‌اند تحریم‌های کره شمالی زمانی برچیده می‌شود که این کشور دست به پاکسازی هسته‌ای زده باشد. اما پیونگ‌یانگ نارضایتی از ادامه تحریم‌ها را، با وجود برخی گام‌های اولیه و ابتدایی خود، پنهان نکرده‌است.

این کشور طی هفته‌های اخیر بر شمار آزمایش‌های نظامی و موشکی‌اش نیز افزوده و از واشینگتن خواسته تا پیش از پایان سال جاری میلادی، یک پیشنهاد عملی ارائه کند.

برخی ناظران این احتمال را مطرح کرده‌اند که در صورت پیدا نشدن راهی برای برون‌رفت از بن‌بست فعلی، کره شمالی به آزمایش‌های نظامی خود باز خواهد گشت.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، می‌گوید اگر کره شمالی «احساس رضایت نکند»، احتمال دارد که دست به انجام آزمایش‌های تازه‌ای بزند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز گفته اگر پیونگ‌یانگ «کاری در دست انجام دارد» موجب تاسف او خواهد شد.