برگزاری مراسم سوگند ریاست‌جمهوری الجزایر در میانه اعتراضات

عبدالمجید تبون (سمت راست)

عبدالمجید تبون که پنج‌شنبه هفته گذشته برنده انتخابات ریاست جمهوری الجزایر معرفی شد، ۲۸ آذرماه طی مراسمی ادای سوگند کرد.

مراسم سوگند ریاست جمهوری در حالی برگزار شد که معترضان انتخابات را تحریم کرده بودند و اعتراضات و بازداشت‌ها در کشور کماکان ادامه دارد.

اعتراض‌های مردمی الجزایر منجر به استعفای عبدالعزیز بوتفلیقه در فروردین امسال بعد از دو دهه حکمرانی بر این کشور شد، اما معترضان خواستار تغییر کل سیستم و کنار رفتن صاحبان فعلی قدرت هستند، در حالی که آقای تبون چندین دور وزیر کابینه بوتفلیقه بوده و چند ماهی نیز پست نخست‌وزیری کشور را در دست داشته است. وی از نزدیکان بوتفلیقه است، اگرچه مدعی است که فردی «اصلاح‌طلب» است.

در انتخابات هفته گذشته، بنا به گزارش رسمی، حدود ۴۰ درصد واجدین شرایط رأی، شرکت کردند که ۵۸ درصد آنها به آقای تبون رای داده‌اند.

تلویزیون الجزایر حتی میزان مشارکت را کمتر از این رقم اعلام کرده است و در غیاب ناظران خارجی دقیقاً نمی‌توان گفت میزان مشارکت مردم چه اندازه بوده است.

آقای تبون به معترضان پیشنهاد مذاکره داده است. این در حالی است که بعد از انتخابات ریاست جمهوری نیز گزارش‌های متعددی از بازداشت معترضان منتشر شده است.

از طرفی اعتراضات الجزایر مردمی بوده و گزارش‌ها حاکی است که هیچ شخصیتی رهبری این اعتراضات موسوم به «انقلاب لبخندها» را بر عهده ندارد تا از طرف مردم با تبون وارد مذاکره شود.