واکنش تند سخنگوی وزارت خارجه ایران به مایک پومپئو: «در حد و اندازه وزیر خارجه نیست»

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اظهارات وزیرخارجه آمریکا درباره محدودیت صدور ویزا برای مقامات ایرانیِ مرتبط با سرکوب ها را «تبلیغاتی و موهوم» توصیف کرد و در واکنشی تند گفت: مایک پومپئو «در حد و اندازه هیچ وزیر خارجه‌ای در جهان نیست و جایگاهی در این حوزه ندارد».

به نوشته رسانه‌های ایران، عباس موسوی روز جمعه ۲۹ آذر گفت وزیر خارجه آمریکا «بلندگوی قلدری، فریبکاری، تحقیر و توهین با زبان خشم، پرخاشگری، جهل و افراط است». وی همچنین سیاست خارجی آمریکا را «ناکارآمد، متوهم، مشوّش، ایستا و زورگو» خواند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در ادامه حملات لفظی‌اش علیه مایک پومپئو، وی را متهم کرد که « تفکرات یک سازمان جهنمی، فریبکار و برانداز و شکنجه‌گر را به میدان دیپلماسی به عنوان یک حوزه متمدنانه آورده» است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده یک روز پیش‌تر اعلام کرده بود که آمریکا صدور ویزا برای مقامات فعلی و سابق جمهوری اسلامی را که در سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز نقش داشته‌اند محدود می‌کند.

آقای پومپئو گفته بود: «اشراری که فرزندان مردم ایران را می‌کشند اجازه ندارند فرزندان‌شان را برای تحصیل به آمریکا بفرستند».

اشاره وی به اعتراضات بیش از یکصد شهر ایران در هفته آخر آبان سال جاری است که جرقه آن با افزایش ۳۰۰ درصدی بهای بنزین زده شد.

سرکوب این اعتراضات صدها کشته بر جای گذاشته است. عفو بین‌الملل شمار قربانیان را دست‌کم ۳۰۴ نفر‎ عنوان کرده، اما برخی منابع دیگر آمار کشته‌ها را بیشتر از این می‌دانند از جمله وبسایت کلمه نوشته که در جریان این اعتراضات ۳۶۶ نفر کشته شده‌اند.