پلیس تهران از بازداشت ۸ نفر در ارتباط با اعتراضات آبان ماه خبر داد

محسن خانچرلی، فرمانده انتظامی غرب استان تهران

محسن خانچرلی، فرمانده انتظامی غرب استان تهران، می‌گوید هشت نفر از «عاملان» اعتراضات آبان ماه سال جاری بازداشت شده‌اند.

به گزارش سایت رسمی نیروی انتظامی، وی یکشنبه ۸ دی‌ماه این افراد را «عناصر اصلی اغتشاشات و اخلالگران نظم عمومی» نامید که با فعالیت در شبکه تلگرام و اینستاگرام «جهت تشویق مردم برای شرکت در اغتشاش و آشوب در شهرستان اسلامشهر و شهریار» تلاش کرده‌اند.

روز شنبه، هفتم دی‌ماه نیز خبرگزاری ایرنا از قول سردار کیومرث عزیزی، فرمانده انتظامی ویژه شرق استان تهران، گزارش داده بود «هفت نفر از عوامل دخیل در آشوب‌ها را در سطح شهرستان‌های ورامین، پاکدشت و پردیس شناسایی و دستگیر» شده‌اند.

از زمان اعتراضات آبان ماه که بنا بر گزارش رویترز منجر به کشته شدن حدود ۱۵۰۰ نفر به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی شد، مقامات ایران همواره از بازداشت‌های جدید خبر داده‌اند.

خانچرلی و عزیزی مدعی شده‌اند متهمان به اتهام خود «اقرار» کردند. آنها دقیقاً نگفتند این افراد کی بازداشت شده‌اند.

بازداشت معترضان از آبان‌ماه کماکان ادامه دارد. قبلاً نیز مقامات پلیس و قضایی ایران از اعترافات بازداشت‌شدگان صحبت کرده‌اند، اما هیچ گزارشی که تأیید کند این افراد از حقوق اولیه‌ای مانند دسترسی به وکیل برخوردارند یا خیر، منتشر نشده‌است.

اعتراف افراد علیه خود و دیگران یکی از روش‌های رایج در دستگاه‌های امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران است. پیش از این بسیاری نهادهای بین‌المللی و مدافع حقوق بشر از نقض سیستماتیک متهمان بازداشت شده در ایران انتقاد کرده‌اند. بنابر گزارش عفو بین‌الملل، هفت هزار معترض بازداشت شده‌اند.

مقامات ایران تاکنون از آماری از کشته‌ها و بازداشتی‌های آبان‌ماه ارائه نکرده‌اند.